Virpiaro 5/2021

Varapuheenjohtaja Matti Virpiaro

Jäsenyys ja toiminta Mäntsälän senioreissa

Liityin senioreihin jäätyäni vuonna 2015 eläkkeelle pelastusylitarkastajanvirastani Etelä-Suomen aluehallintovirastosta. Varsin nopeasti huomasin olevani yhdistyksen hallituksessa, johon tehtävään tulin hyvin mielelläni ja nyt olen yhdistyksemme varapuheenjohtaja.

Elämänpiiri ja työtehtävät

Olen syntynyt naapuripitäjässä Kärkölässä, Marttilan kylässä, mutta lähtenyt sieltä jo neljäntoista vanhana Helsinkiin, jossa nuoruus ja kasvu aikuisuuteen tapahtui.

Työelämän varrelle sopi työskentelyä mitä moninaisimmissa tehtävissä. Aloitin työskentelyn jo 15-vuotiaana Fazer Oy:n pääkonttorissa tehden tsupparin töitä. Kuusijärven aluevalvojan hommat, kuten sittemmin maanrakennusurakoitsijan työt Vantaan kaupungilla tulivat myös tutuiksi. Töiden ohella päädyin myös opiskelemaan kauppakoulussa, ja myöhemmin sitten pelastusopistossa, pelastusalalta löytyikin sittemmin koko työuran mittainen ammatti. Ensimmäinen pelastusalaan liittyvä vakinainen työpaikka löytyi vuonna 1982 maaseudulta Pukkilan kunnasta, jossa toimin palopäällikönä. Vuonna 1985 sain viran Mäntsälän pelastuslaitokselta, jolloin myös muutin tyttäreni Karoliinan kanssa Mäntsälään. Kun täältä löytyi aikanaan myös kumppani, jonka kanssa yhteiselämä tuntui hyvältä, vakiintui elämä tänne Mäntsälään.

Kutsu Uudenmaan lääninhallituksen pelastusosaston palvelukseen vuonna 1991 avasi uuden polun, joka vei aikanaan tehtävien pariin, joista olisin voinut vain uneksia maaseudulla pelastuslaitoksen palveluksessa. Tehtäviini kuuluivat suurlento-onnettomuusvalmiuden kehittäminen sekä ydinvoimaonnettomuuksiin liittyvä varautuminen. Kaikkien näiden vuosien aikana työtehtäviini kuuluivat myös alueellisten maanpuolustuskurssien kehittäminen ja parin viimeisen vuosikymmenen aikana myös kurssien johtaminen. Nyt korona-aikana olen saanut vastaanottaa valtavan määrän mieltä kovasti lämmittäneitä kiittäviä yhteydenottoja johtamieni maanpuolustuskurssien oppilailta, sillä he ovat kokeneet aikanaan saamansa opit erittäin hyödylliseksi koronaan liittyvien asioiden hoidossa ja tilanteeseen liittyvässä johtamistehtävissä.

Kotimme on ollut vuodesta 1991 alkaen Linnamäen asuntoalueella, jossa olemme viihtyneet erinomaisen hyvin, eikä suuria intohimoja muualle muuttamiseen ole ollut missään vaiheessa. Täällä asustelemme vaimoni Katin (Katariina) kanssa kaksin. Tytär Karoliina muutti aikanaan Helsinkiin ja poika Arimo Lappiin, josta on sittemmin palannut ainakin toistaiseksi tänne Mäntsälään. Täällä yksi kodinpiiriin liittyvistä jutuista ovat kukat ja niiden hoito. Kukat kasvavat ja onni perheessä sen myötä.

Orkideoiden kukittaminen on innostukseni

Mitkä asiat Mäntsälän senioreissa ilahduttaa sinua?

Olin ilahtunut tullessani mukaan Mäntsälän senioreihin, sillä havaitsin, miten monipuolista terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää toimintaa seniorit järjestävät. Olen saanut olla mukana sekä yhdistyksen hallituksessa, että luennoimassa yhdistyksen kuukausitapaamisissa ja se on virkavuosien jälkeen antanut mahdollisuuden hyödyntää osaamistaan ja tietojaan muiden senioreiden hyväksi. Senioreiden toiminnan kautta olen saanut myös pyyntöjä luennoimaan muissa senioriyhdistyksissä ja tuoda näin myös omaa Mäntsälän senioreiden toimintaa esille. Nykyinen tehtäväni on yhdistyksemme varapuheenjohtajuus.

Ajankohtaista

Nyt eletään keväät hetkiä, joka tarkoittaa polttopuusavottaa. Sillä on vaikutusta kunnon kohenemiseen talven kertyneiden kilojen pudottamisen näkökulmasta. Metsässä myös ajatukset tuulettuvat ja voimaannuttavat, sillä lähipiirissä oli elämästä luopumisen vaihe joka vei päivittäisille käynneille pääkaupunkiseudulle. Nyt on kuitenkin jo surutyövaihe, jota on helpottanut lähtevän rinnalla kulkeminen viimeiseen hengenvetoon asti.

Kevät ja apumiehen rooli kylvötöiden aikana on se, jota odotan koasti. Lämpenevät päivät ja heräävä luonto innostavat minua ja mikä on taas hypätessä traktorin pukille tai katsella pellonpientareella vihertävää orasta tai kurkien tanssia pellonlaidalla.

Mitä harrastat?

Harrastukseni ovat moninaiset.

Rakkain ja aikaa vievin harrastukseni on teatteri kaikissa muodoissaan ja erityisesti näytteleminen Orimattilan teatterissa. Tätä harrastusta saan aika ajoin toteuttaa myös muualla. Mielenkiintoisia projekteja näyttelemiseen liittyen on matkan varrella ollut mm asiantuntija ja näyttelijärooli YLEn Operaatio Alaska dokumenttiohjelmassa sekä eräissä muissa ohjelmissa.

Tärkeiden harrastusten joukkoon kuuluu myös osallistuminen yhteiskunnallisten asioiden hoitoon kunnallisissa luottamustoimissa, joista mainittakoon hyvinvointi- ja terveyslautakunnan jäsenyys. Kokonaisturvallisuuteen liittyvät asiat ovat työuran jälkeen jääneet selkäytimeen ja ovat jatkuneet harrastuksena, josta ammennan hyötyä yhteiskunnallisten asioiden hoitoon.

Harrastuksiin kuuluu myös matkustaminen ja vuosikymmenten aikana on matkakohdemaita kertynyt lähes viisikymmentä, joista kohteista merkittävin osa työhön liittyen.

Maanpuolustus on verissä entisiin työtehtäviin liittyen ja siksi se kulkee mukanani kuten metsästys.

Kunnallisvaalien siirryttyä kesäkuulle, on jäänyt aikaa parempaan valmistautumiseen vaalityön suhteen. Samalla voi vaikkapa haikailla vaimon kanssa yhden intohimon, teatterin pariin pääsystä.

Lempimusiikki

Olen musiikin suhteen kaikkiruokainen. Kuuntelen mielelläni vaikkapa Uriah Heepin, Minnie Riperttonin, Maria Lundin tai Anssi Tikanmäken musisointia, mutta jopa kirkkomusiikki tai klassinen musiikki sopii makuuni. Mutta ehkä lähinnä sydäntä on tyttäremme kummitädin, Maaritin monet koskettavat laulut.

Miten olen selvinnyt koronasta?

Olen pohtimatta turhaan asioita. Liikkumalla ja touhuten useissa luottamustoimissa saan ajateltavaa koronaähkyn sijaan. Noudatan koronaturvallisuutta välttämällä kaupassa ja julkisissa tiloissa käyntiä. Nyt kun olen saanut ensimmäisen piikin, noudatan edelleen koronaturvallisuuteen liittyviä suosituksia.

Mitä erityistä emme sinusta tiedä?

Sain kahdeksankymmentä luvulla ja yhdeksänkymmentäluvun alussa näytellä useissa TV mainoksissa tehden mm useiden vuosien ajan kaikki lääketehdas Leiraksen mainokset. Eräs mainoksista jopa palkittiin mainoselokuvien kesken käytävässä kilpailussa Cannesissa. Kyseisen itseaiheutettuun kipuun tarkoitetun tehokkaan lääkkeen mainostaminen ja myynti kiellettiin vajaan vuoden kuluttua sen myyntiin tulosta, arvannette miksi. Yllättäen minulle annettiin myös vakava suositus lopettaa näytteleminen mainoksissa ja TV ohjelmissa. Tämä suositus tuli työpaikaltani.

Mikä on mottosi?

Aina kannattaa yrittää!