Joulu 2020

Hilkka Ahosniemen Joulutervehdys !

”Ja niin joulu joutui jo taas Pohjolaan, joulu joutui jo rintoihinkin.” Sakari Topeliuksen sanat ja Karl Collanin sävellys, kaunis ja koskettava Sylvian joululaulu, on soinut useasti joulunalusviikoilla tänäkin vuonna. Muistatteko, senioriystävät, sellaisia jouluja 1960- luvun lopulla, jolloin joululauluja ei saanut soittaa radiossa kuin vasta aattona tai enintään aaton aattona? Se oli Reporadion aikaa, jolloin Ylen pääjohtaja Eino S Repo oli näin määrännyt. Onneksi nyt on toisin.

Ja joulu saapuu ajallaan, entisessä aikataulussa. Koronasta huolimatta. Tänä vuonna se on vain aivan toisenlainen, entisiin verrattuna. Suvun, perheen, ystävien kanssa kielletään joulua viettämästä. Matkustaa ei saa eikä vierailla joulunpyhinä hoitokodeissa läheisiä tervehtimässä. Meiltä jää kokematta paljon jouluperinteitä livenä, koska suuria joukkokokoontumisia ei nyt sallita. Kauneimmat joululaulut lauletaan ja joulukirkkoon osallistutaan netin välityksellä.

Tässä iässä, niin monia jouluja jo nähneinä, katsomme taaksepäin ja muistelemme lapsuusaikojen jouluja. Meillä on muistoja koulun kuusijuhlista, sukujouluista mummolassa, jouluista oman perheen kanssa. Lapsuuden joulukokemukset sisältävät niin paljon vahvoja tunteita, että ne säilyvät mielessämme loppuikämme. Ne nousevat pintaan, kun me itse kukin valmistaudumme tahollamme tämän erikoisen joulun viettoon. Muistelemme myös rakkaita poisnukkuneita. Onneksi korona ei estä kynttilöiden viemistä haudoille ja muistelupaikoille.

Samalla kun näillä sanoilla toivotan kaikille senioriystäville hyvää ja rauhallista joulua ja parempaa uutta vuotta 2021, haluan kiittää yhdistyksemme hallitusta ja erityisesti puheenjohtajaamme Hannu Heikkilää tämän erikoisen vuoden luotsaamisesta. Toivomme kaikki hartaasti, että tuo valo, joka rokotusten muodossa tunnelin päässä hohtaa, suurenee ja lähestyy ja että se toisi mukanaan paluun vanhaan normaaliin.

Tätä odotellessa muistelkaamme ja katselkaamme kuvia viime vuoden joululounaalta Hirvihaaran upeassa kartanossa. Joululounaat, joihin yhdistyksemme jäsenet aina runsaslukuisesti osallistuivat, päättivät tapahtumatäyteiset toimintakautemme. Toivottavasti näin myös ensi vuoden joulukuussa.