Mikkolat 3/2022

Kaarina ja Jaakko Mikkola

Jäsenyys ja toiminta Mäntsälän senioreissa

Molemmat Mikkolat ovat olleet yhdistyksen uskollisia ja aktiivisia jäseninä vuodesta 1994 alkaen.  Kaarina oli mukana ”kummina” jo yhdistyksen perustavassa kokouksessa Mäntsälän kokoomusnaisten edustajana 1984. Kaarina on ollut näkyvä persoona kunnan luottamuselimissä kunnanvaltuustossa ja -hallituksessa sosiaalilautakunnan puheenjohtaja 8 vuotta. Lisäksi hän on ollut kirkkovaltuutettu ja kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja.

Kaarina on toiminut senioreiden hallituksessa, perustanut kirjallisuuskerhon, johon kuuluu yhä edelleen. Hän on ollut aktiivinen jäsen muistikerhossa sen perustamisesta alkaen. Hän on toiminut yhdistyksen emäntänä 3 vuotta ja lisäksi liikunta-, museo-, teatteri-, lounaskerhoissa aktiivisesti. Hänelle on myönnetty hopeinen ansiomerkki tunnustuksena toimistaan yhdistyksen hyväksi.

Jaakko on toiminut yhdistyksen toiminnan- ja tilintarkastajana ja toimii edelleen. Hän osallistuu aktiivisesti myös lounaskerhon lounaille ja teatterimatkoille. Muut harrastukset ovat suuntautuneet rotary- ja yrittäjätoimintaan.

Elämän varrelta

Kaarina ja Jaakko ovat lähteneet 1934 Helsingin Kalliosta elämäntaipaleelle. Molemmat on kastettu Kallion kirkossa.

Sittemmin Kaarina kiersi Suomea isän työn merkeissä. Tutuksi tulivat Nurmijärvi, Mikkeli, Joutseno, Mäntsälä ja Helsinki. Evakkomatkatkin on koettu sekä Helsingistä että Joutsenosta, jossa Kaarina toimi myös pikkulottana jatkosodan aikana. Mäntsälään muutettuaan 1947 jatkui keskikoulu ja ylioppilaaksi hän kirjoitti Järvenpään lukiosta 1954. Opinnot jatkuivat sairaanhoitajaopistossa, josta valmistui 1957 ja erikoistui sitten lastentauteihin. Lastenklinikka työpaikkana (10 v.) on ollut tärkeä, koska edelleen silloiset työkaverit (Lastenklinikan seniorit) kokoontuvat yhteisille lounaille noin kerran kuukaudessa koronan aiheuttamaa katkosta lukuun ottamatta. Jaakon työpaikan vuoksi perhe siirtyi Kouvolaan, Kaarina työskenteli katkaisuasemalla ja Stockmannin työterveyshoitajana. Mäntsälään muuton jälkeen Kaarina sai viran terveyskeskuksesta, jossa viihtyi eläkkeelle siirtymiseen 1993 saakka. Viimeiset vuodet hän toimi sosiaalihoitajana.

Jaakko muutti jo puolivuotiaana Helsingistä Mäntsälään. Koulunkäynti lukiossa loppui 7. luokalla ja hän siirtyi isän kuljetusliikkeen palvelukseen. Jaakko opiskeli autoteknikoksi ja valmistui 1959.  Hän työskenteli Suomen autoteollisuudessa 10 vuotta suunnittelupuolella, Vehossa teknisessä neuvonnassa ja sitten sivuliikkeen johtajana Kouvolassa.  Jaakko siirtyi Mikkola Transportin vetäjäksi isänsä jälkeen 1978. Eläkkeelle hän jäi 1993.

Kaarinan ja Jaakon yhteinen taival alkoi jo lukiossa. Naimisiin he menivät 1957 Voitto Viron vihkimänä Lauttasaaren kirkossa. Yhteinen koti perustettiin Etelä-Haagaan, missä syntyi ensimmäinen lapsi -59 ja toinen -61. Tapiolaan muuton jälkeen perhe lisääntyi vielä kolmannella lapsella -66. Elämän varrelle on kertynyt rakennuskokemusta usean omakotitalon verran, ensin Tapiolaan, sitten Kouvolaan ja lopulta Mäntsälään. Aikanaan lapset avioituivat ja lapsenlapsiakin ilmaantui 5, joista yksi menehtyi polkupyöräonnettomuudessa 8-vuotiaana. Tämän vuoden tammikuussa vanhin lapsenlapsi sai pienet kaksoistytöt, joten Kaarina ja Jaakko ovat nyt jo isoisovanhempia. Tuleehan yhteistä taivaltakin tänä vuonna täyteen jo 65 vuotta.

Heidän kesäpaikkansa Kangasniemellä on nykyinen mieluinen puuhastelupaikka, jossa voi harrastaa lisärakentamista, muita mökkipuuhia niin kuin uintia ja kestitä vierailevia sukulaisia.  Siellä kesät kuluvat kesäkuusta elokuuhun.

Aikaisemmin Mikkolat olivat aktiivisi kävelyn hiihdon ja vaeltelun ystäviä. Saariselkä kutsui ruskaretkille vuosittain.

Mitä emme heistä ehkä tiedä?

He ovat vierailleet yli 60 maassa ja tehneet 3 viikon mittaisen maailmanympärimatkan 1991. Paljon on liikuttu eri Euroopan maissa autoillen.

Kaarinan työura on saanut vauhtia kesätöistä sähkölaitoksella ja verotoimistossa. Hän oli Kouvolan naiskuoron innokas jäsen siellä asuessaan.

Mikä Ilahduttaa/surettaa

Senioritoiminnasta Mikkolat kertovat saaneensa nauttia monista kivoista matkoista niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, tutustua omaan kuntaan ja sen kyliin , kulttuurinautinnoista, antoisista kuukausitapaamisista ja ennen kaikkea samanhenkisistä mukavista senioreista ja yhdistyksen tarjoamasta kerhotoiminnasta.

Heitä surettaa Mäntsälän senioreiden loistavan kokouspaikan menettäminen Kotokartanossa, Jossa saimme nauttia yhdessäolosta ja maukkaista kahveista, kauniisti katetuista pöydistä kokouksien yhteydessä. Myös Treffin tilat loivat puitteet onnistuneille kerhojen tapaamisille.  Siinä on haastetta tulevalle toiminnalle.

Motto: Päivä kerrallaan eteenpäin.  On onnellista, kun pärjäilee omillaan yhä edelleen.