Päivärinnat 1/2022

Sirkka ja Antero Päivärinta
⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

JÄSENYYS JA TOIMINTA SENIOREISSA

Ystävämme Aila ja Hannu Okko, liikunnasta kiinnostuneet, houkuttelivat meidät senioreiden liikuntaryhmään. Kertoivat yhdistyksessä olevan monia kiinnostavia tapahtumia. Näin me innostuimme ja liityimme senioreihin 1.2.2005.

Toiminnassa olemme olleet 10.1.2007 alkaen, minä emäntänä ja Antero isäntänä Pekka Elomaan jälkeen. Muistan kun puheenjohtaja Urpo Ratia soitti ja kyseli tehtävään. Hän mainitsi emännän tehtävät: kahvitus, juhlien järjestely, ohjelmat juhliin yms. Hyvin mielenkiintoinen tehtävän kuvaus. Lupauduin, vaikka vähän hirvitti tuo kokonaisuus. Luotin aviosiippaani Anteroon tässäkin tehtävässä.

Sirkka on ollut myös Mäntsälän senioreiden hallituksessa ja edelleen muuna osallistujana. Antero on isännän tehtävien lisäksi osallistunut aktiivisesti muuhunkin toimintaan. Sirkalle myönnettiin 80-vuotisjuhlassa 28.9.2019 Kansallinen senioriliitto ry:n kultainen ansiomerkki tunnustuksena ansioista liiton toiminnassa. Anterolle myönnettiin Mäntsälän senioreiden joululounaalla 16.12.2021 Kansallinen senioriliitto ry:n 50-vuotisjuhlamitali tunnustuksena ansioista liiton toiminnassa.

Muistelemme aikoja Sälinkään kartanon joululounaalla. Oli musikaali Joulukirkkoon (kello löi jo viisi . . .), jossa seniorit saivat laulaa mukana. Ruuna hevosen lainasimme teatterilta, mutta ilman jalkoja. Ruunan jalkoina olivat Pertti Hormu ja Antero Päivärinta. Laulun vetäjänä toimi Arvo Räsänen. Monia muitakin hauskoja aikoja mm. Lirama-Leidit-Viva-Espanja. Hattujuhlat. Ajan myötä ohjelman järjestivät eri kerhot vuorotellen.

ELÄMÄNPIIRI

Sirkka on syntynyt Mäntsälässä. Antero Porvoon Vanhamoisiossa. Löysimme toisemme Mäntsälän lavalla Ota tai jätä iltamissa, jota veti Tauno Rautiainen 12.6.1957.

Sinä iltana tapahtui jotakin, Anteron sinisilmät sekoittivat pääni. Ostimme keväällä 1959 tontin kirkonkylästä. Hääkellot soivat 5.6.1960 Mäntsälän kirkossa ja hääjuhla oli kotonani Soukkion Kilpiniemessä. Koti valmistui 15.12.1961. Rakennusaika asuttiin vuokralla. Minä olin Mäntsälän postissa harjoittelijana ja vt. postinhoitajana Tampereella ja Aitoossa. Antero LVI-alan työnjohtajana Mäntsälän Vesi- ja Lämpö Oy:ssä. Opiskelimme työn ohessa. Minä postin hallintoa ja ja junaratoja. Antero LVI-alaa saaden teknikon pätevyyden sähkö-, öljy-, ja kaasuasennukseen ja huoltoon. Antero perusti oman yrityksen Putki ja Poltin Päivärinta vuonna 1977.

MATKAMME JATKUI

Minun uusi työpaikka oli 1.7.1962 Mäntsälän yhteiskoulun ja kansalaiskoulun kanslistina. Avautui uusi maailma. Opinahjo, josta olin saanut päästötodistuksen. Rehtorina oli Pekka Aukia. Uudistuksen sarka oli pitkä, kaikki oppikoulun hallinnot vaadittiin aika nopeaan. Olihan siinä kaikki opettajien ja henkilökunnan palkat, valtioavut, ruokarahan keruut, lukukausimaksut yms. Koulussa oli 550 – 650 oppilasta. Alkuaan lukio oli yhdessä näiden koulujen kanssa, sitten siitä muodostui oma koulu. Ehnroosin koululla oli ystävyyskoulu Viron Turissa, jonka mukana toimin 15 vuotta. Meille syntyi ystävyys vuonna 1989 Pärnun musiikkikoulun rehtorin perheen kanssa ja ystävyytemme jatkuu edelleen. Ne kauniit konsertit, jotka koulu toi kotiimme soivat vieläkin seinissämme. Työni sivistyksen kehdossa kesti aina 1.10.2002 saakka, jolloin jäin eläkkeelle. Antero myi yrityksensä ja jäi eläkkeelle 2005.

Perheemme kasvoi. Reijo poikamme syntyi kesällä 1963 ja vielä tuli niitä kätilöopiston reissuja kolme lisää. Saarijärven Paavon sanoin ”Herra koettelee, vaan ei hylkää” olemme saattaneet kolme lasta taivaan kotiin, mutta meillä on iloinen Riitta tyttömme ja viisi lastenlasta.

Nämä tapahtumat ovat tehneet meille vahvoiksi uskomalla rakkauden voimaan.

MITKÄ ASIAT SENIOREISSA ÄRSYTTÄVÄT TAI ILAHDUTTAVAT TEITÄ

Kysymys on laaja. Eipä oikein mikään ärsytä. Ilahduttaa kaikkien Teidän näkeminen innostuneena tapahtumissa.

AJANKOHTAISTA

Koronarajoitukset. Sosiaalisen elämän kaipuu. Joskus taas, kun maailma avautuu, me pyöritämme emännyyttä ja isännyyttä niin kauan kuin jaksamme. Mitä muuta tekisimme? Tämä tuottaa iloa elämään ja sitä haluamme jakaa muillekin.

MITÄ HARRASTATTE

Mieskuoro Anterolla jo 60 vuotta ja minä kuoron naistoimikunnan vetäjänä, avantouinti omalla pihalla, matkailuautoilu, mökkeily Kilpijärvellä, metsänraivaaminen ja marttailu.

MITÄ ERITYISTÄ EMME TEISTÄ TIEDÄ

Antero on sorsastanut