Heikkilät 3/2021

Hannu ja Leila Heikkilä

Jäsenyys ja toiminta Mäntsälän senioreissa
Hannu on liittynyt jäseneksi 2014.  Mikä tai kuka sai teidät kiinnostumaan Mäntsälän senioreista?

” Leila oli jo aikaisemmin liittynyt senioreihin, joten hän ja sitten pitkään tuntemani Ritva Friman ja Teuvo Jatila houkuttelivat ja vakuuttivat minut siitä, että senioritoiminnassa on mukavaa olla mukana. Golfharrastus ja monet seniorikisat kiinnostivat erityisesti.”

Hannu oli ensin pari vuotta Golf-kerhon vetäjä ja sitten Mäntsälän senioreiden hallituksessa vuodesta 2016 alkaen. Hänestä tuli hallituksen puheenjohtaja Liisa Simovaaran jälkeen vuonna 2017.  ”Puheenjohtajakauteni on sujunut mielestäni luontevasti, sillä hyvien hallitusjäsenten lisäksi mukana ovat olleet mahtavat ja kokeneet toimihenkilöt sihteeri Ritva Friman, taloudenhoitaja ja jäsenvastaava Teuvo Jatila, emäntä Sirkka Päivärinta ja isäntä Antero Päivärinta.” Uudenmaan kansallisen senioripiirin hallituksessa ja koulutusvastaavana Hannu on ollut 4 vuotta ja liiton valtuustossa 3 vuotta. Valtuustokausi jatkuu vielä seuraavat kolme vuotta.

Leila on liittynyt jäseneksi heti eläkkeelle siirryttyään 2011 oman äitinsä esimerkin mukaan, joka oli aktiivinen jäsen Pieksämäellä. ”Mäntsälän kirkonkylällä ei juuri tuttavia ollut, koska pääosa työuraa kului naapurikunnissa Järvenpäässä, Orimattilassa ja Lahdessa. Ajattelin löytäväni ikäistäni seuraa ja harrastuksia, enkä siinä pettynytkään. Olen osallistunut aktiivisesti yhdistyksen tapahtumiin, retkiin ja kerhojen toimintaan sekä toiminut yhdistyksen hallituksessa ja matkavastaavana vuoden 2020 alusta lukien.”

Elämänpiiri
Heikkilät ovat asuneet Mäntsälässä vuodesta 1983 alkaen. Ensin 21 vuotta Saaren kylässä Saaren kartanon puistossa ja sitten 16 vuotta Kirkonkylässä.” Opiskelimme kumpikin Helsingin yliopiston maatalous- ja metsätieteellisessä tiedekunnassa.Yhteisten ystävien kautta löysimme toisemme opintojen jälkeen ja menimme naimisiin vuonna 1978.” Helsingin jälkeen asuinpaikkoja ovat ennen Mäntsälää olleet Kangasala, Tampere ja Valkeakoski.

”Meillä on poika Juho-Ville, joka asuu vaimonsa Lauran ja tyttärien Lotan 14 v, ja Miinan 13 v. kanssa Mäntsälässä. Lastenlasten läheisyydestä on ollut paljon iloa. Tyttäremme Pauliina asuu Jyväskylässä puolisonsa Tiinan kanssa ja heillä on aivan ihana Alma-vauva. Pojan perheen tiibetinspanieli Amadus on ilahduttanut meitä ollessaan meillä päivähoidossa useita vuosia.”

Hannu on kotoisin maatilalta Pälkäneen Laitikkalan kylästä. Juuret ovat edelleen pysyneet siellä, koska kesämökki on siellä aivan lapsuusmaisemissa Ilmoilanselän rannalla ja lähisuku asuu vahvasti siinä ympärillä. Agronomiksi valmistuttuaan hän työskenteli ensin vuoden maatilahallituksessa ja sitten 38 vuotta erilaisissa ammatillisen koulutuksen tehtävissä, viimeksi 19 vuotta Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän Keudan johtajana ja sitä ennen 13 vuotta Mäntsälän maatalous- ja puutarhaoppilaitoksen rehtorina.

Leila on kotoisin Pieksämäeltä. Lukion käytyään tie vei 1966 Helsingin yliopistoon. Maatalousmetsätieteellisessä tiedekunnassa pääaine oli kodin taloustiede (nyk. Kuluttajaekonomia), lisäksi opinto-ohjelmaan kuului sosiaalipolitiikkaa, kemiaa, ravitsemustieteet, kasvatustiedettä ja markkinointia, Helsingistä Tampereelle muuton myötä jäi työpaikka Epilepsialiiton toiminnanjohtajana ja vei opetusalalle, jossa Hannu jo vaikutti. Eläkkeelle Leila jäi Lahden ammattikorkeakoulun koulutuspäällikön paikalta.

Mitkä asiat Mäntsälän senioreissa ärsyttävät ja/tai ilahduttavat teitä ?
Mikään ei ärsytä. Mukana on paljon hyvää porukkaa. On aina mielenkiintoista lähteä kuukausitapaamisiin kuuntelemaan hyviä esityksiä. Teatteri- ja konserttimatkat ovat todellinen henkireikä. Valittavana on useita kerhoja ja niistä löytyy mieleistä toimintaa kummallekin.

Ajankohtaista
Koronaepidemia on hallinnut viimeisen vuoden toimintaa ja olemme joutuneet peruuttamaan todella monia teatteri-/konserttimatkoja, retkiä sekä muita tapahtumia. Pelkillä etätapahtumilla ja Teams-kokouksilla ei voida kovin pitkään jatkaa. Kaipaamme kaikki yhteisiä tapahtumia ja kohtaamisia. Kaipaamaan on jääty myös Sirkan ja Anteron kauniita kahvikattauksia ja yhteisiä kahvihetkiä.  Kunpa ensi keväänä jo päästäisi entiseen normaaliin ja kaikki nyt toiminnasta syrjässä olleetkin uskaltautuisivat toimintaan mukaan.

Mitä harrastatte?
Golfia, lukemista, yhdistystoimintaa, teatteria ja konsertteja sekä kuntoilua ja mökkeilyä. Hannun erityisharrastuksena on vielä metsätyöt, hiihtäminen ja kunnallispolitiikka. Leilalla kirjallisuuskerho, aktiivinen kuntosaliharrastus ja lastenlasten huolto.

Mitä erityistä emme sinusta tiedä?
Hannu: Vuosina 1972–92 olin mukana Laitikkalan Erä-Veikkojen hirviporukassa. Piti sitten eläkkeelle jäätyä aloittaa uudelleen, mutta on jäänyt tekemättä.

Mikä on mottonne?
Tekemällä oppii