Kulttuuri- ja muut matkat

llmoittautumiset teatteri- ja konserttiesityksiin ja matkoille :
Ensisijaisesti Tapahtumat-sivun tapahtumakalenteriin
ja myös Leila Heikkilälle,  050 384 3924,  leila.heikkila46@gmail.com
ja kuukausitapaamisissa, ellei tapahtuman yhteydessä toisin mainita.

Osallistumismaksu matkatilille FI54 5282 0120 0987 91 ellei tapahtuman yhteydessä toisin mainita. Muista myös viitenumeron käyttö.

Muista aina ilmoittautua tapahtumaan tapahtumakalenterin kautta tai Leilalle  tai muulle tapahtuman yhteydessä mainitulle henkilölle. Pelkkä osallistumismaksun maksaminen ei ole riittävää.

Jos olet epävarma "olenko ilmoittautunut" niin varmista mieluiten sähköpostilla tai tekstiviestillä ko. yhteyshenkilöltä tilanne.

Ohjelmaan tulee lisää konsertti-, teatteri- ja muita taide-elämysmatkoja sekä retkiä ja tapahtumia. Niistä kerrotaan aina täällä kotisivuillamme , Mäntsälän Uutisten seuratoimintapalstalla, tiedotteissa ja tapaamisissa.

Tulevat tapahtumat 2022

6.8.2022 klo 15.00 Kesäteatteriretki Orimattilaan

Ohjelmassa Aleksis Kiven näytelmä Seitsemän veljestä Tapani Kalliomäen sovittamana ja ohjauksessa.
Lähdemme Linja-autoasemalta klo 13.45 ja paluu on n. 18.00.
Retken hinta 42 € (lippu, kuljetus ja väliaikakahvit) maksetaan Mäntsälän senioreiden matkatilille  FI54 5282 0120 0987 91, viite 6822.
Maksut ja ilmoittautumiset 15.6.2022 mennessä nettisivujen kautta, kuukausitapaamisessa tai leila.heikkila46@gmail.com tai puh. 0503843924.

1.10.2022  Rouva C, Lahden kaupunginteatteri

Rouva C. on moderni, rohkea, hauska, yllättävä ja raikas tulkinta kansallisnäytelmäkirjailijamme nuoruusvuosista.
Näytelmä pohjautuu Minna Rytisalon arvostettuun kirjaan Suomen ensimmäisestä huomattavasta naisnäytelmäkirjailijasta ja yhteiskunnallisesta vaikuttajasta Minna Canthista (1844 – 1897).

Lähtö Linja-autoasemalta 11.45,  paluu n. 16.30.
Ilmoittautumiset 30.8.2022  mennessä nettisivujen kautta, kuukausitapaamisessa tai leila.heikkila46@gmail.com tai puh. 050 384 3924.

Teatteriretken hinta 55 € (sisältäen kuljetuksen, lipun ja väliaikakahvit) maksetaan  30.8.2022 mennessä matkatilille FI54 5282 0120 0987 91
käyttäen viitettä  2626.

su 19.2. 2023 klo 14.00 Taipaleenjoki-ooppera Lahden Sibeliustalolla

Suomalaisten kova vastarinta  Kannaksella oli yllättänyt puna-armeijan, ja hyökkäysvoimat kaksinkertaistettiin, mutta läpimurtoa ei siitä huolimatta tapahtunut. Suomi säilytti itsenäisyytensä, mutta jäljelle jäi tragedia.

Taipaleenjoki-oppera kertoo inhimillisen tarinan Taipaleen taisteluista Yrjö Jylhän silmin ja tunnoin. Jylhä koki rintaman kauheudet johdettuaan Kempin rykmentin 1 pataljoonan toista komppaniaa. Sodan kauhut saivat hänet lopulta riistämään henkensä 1956.

Opperan on säveltänyt Ilkka Kuusisto, libretto Panu Rajala
Pääosissa: Jaakko Kortekangas, Jyrki Anttila, Hedvig Paulig, Tiina Maija Koskela ja Joonas Asikainen.
Hinta 98 eur (pääsylippu, kuljetus ja väliaikakahvi).
Maksut matkatilille FI54 5282 0120 0987 91, Viite 24109.
Ilmoittautumiset kotisivujemme Tapahtumat-kalenteriin  tai leila.heikkila46@gmail. com tai p. 0503843924

Lähtö linja-autoasemalta klo 12.45, paluu n. 17.30.

Menneitä tapahtumia vuonna 2022

13.6.2022 retki Hattulan Pyhän ristin kirkkoon sekä Suomen lasimuseoon ja Suomen Metsästysmuseoon

Retkeilimme 13.6. 2022 retkeilimme suurella joukolla (48 senioria) Hattulassa ja Riihimäellä. Kohteitamme olivat Hattulan keskiaikainen Pyhän Ristin kirkko ja Riihimäellä Suomen lasimuseo sekä Suomen metsästysmuseo.

Kyseessä oli museo- ja kirjallisuuskerhojen organisoima retki.  Ajatus tutustumismatkasta Hattulan keskiaikaiseen kirkkoon ja etenkin sen sisätilojen koristemaalauksiin, oli herännyt kirjallisuuskerhossa. Jäsenet olivat lukeneet kirjailija Anneli Kannon menestysromaanin Rottien pyhimys. Kirja kertoo kiehtovalla tavalla, sekä tunnettuun että kuvitteelliseen historiaan perustuen, 1500-luvun alkupuolella maalaukset tehneistä maalareista ja heidän vaiheistaan keskiaikaisessa kyläyhteisössä maalausurakan aikana. Seinämaalaukset, jotka ovat välillä olleet jopa valkoisella maalilla peitettyinä, ovat Suomen laajimmat ja alkuperäisimmät.

Erinomainen lounas nautittiin ravintola Klaasissa, joka toimii vanhan lasitehtaan tiloissa lasimuseon yhteydessä.

Suomen lasimuseo, vuodesta 1981 alkaen, toimii museorakennukseksi muutetussa entisessä lasitehtaassa. Lukuisissa valoisissa tehdassaleissa on esillä suomalaista lasihistoriaa 1700-luvulta nykypäivään. Moni retkeläinen huomasikin vitriineissä tuttuja lasiastioita tai taide-esineitä, joita löytyy myös omasta kodista. Museon tilat soveltuvat erinomaisesti konserttien ja teatteriesitysten järjestämiseen.

Suomen metsästysmuseoon on kerätty ja talletettu suomalaista metsästys-ja eränkäyntihistoriaa. Museorakennus on valmistunut 1989. Siellä järjestetään perusnäyttelyiden ohella vuosittain kymmenkunta vaihtuvaa näyttelyä. Käyntihetkellä oli esillä Riihimäen erämessut, joka täyttää tänä vuonna 50 vuotta.

17.-18.5.2022 Rohkeasti tulevaisuuteen - Senioriliitto 50 vuotta- juhlaristeily Silja Europalla

Mäntsälästä oli suuri 33 seniorin porukka mukana Senioriliiton 50 vuotisjuhlaristeilyllä, joka tapahtui 17.-18.5. Silja Europa - laivalla.
Kaikkiaan mukana oli noin 1700 senioria, joille oli järjestetty upeaa ja monipuolista ohjelmaa eri puolilla laivaa.

Risteily alkoi osaltamme erinomaisella à la carte päivällisellä ja sen jälkeen juhlaristelyn avajaiset oheisohjelmistoineen. Loppuilta ja yö kuluivat hyvän musiikin ja tanssin parissa.

Avajaisista on ohessa muutama kuva,  joissa esiintyvät mm. senioriliiton puheenjohtaja Anneli Taina sekä toiminnanjohtaja Maarit Kuikka ja kansanedustaja Elina Valtonen. Avajaisissa myös palkittiin ansioituneita senioreita ja yhdistyksiä.

Toisena päivänä oli ohjelmaa viidessä eri tilassa yhteensä lähes 30 luentoa tai esitystä. Valinnan vaikeus suorastaan alkoi vaivata kun niin moneen samanaikaiseen esitykseen olisi tehnyt mieli osallistua.

Ryhmämme nautti risteilystä kovasti ja palasi iloisena ja tyytyväisenä kotiin Seppälän liikenteen bussilla.

Pintaremonttia-komedia Suomen Kansallisteatterissa

Pintaremonttia on Miika Nousiaisen samannimiseen bestseller-romaaniin (Otava, 2020) perustuva komedia. Esitys vie pintaa syvemmälle keski-ikäisten kaupunkilaisten elämään ja tunteelliseen neuvottomuuteen; heitä riivaavaan rakkauden ja perheen kaipuuseen sekä tarpeeseen saada hoivata ja tulla hoivatuksi.

Club for Five ja Ilmavoimien Big Band Lahden Sibeliustalolla

Matkavastaavamme Leila Heikkilä oli hankkinut meille liput Club for Fiven ja Ilmavoimien Big Bandin konserttiin päivämäärälle 16.3.2020.

Luit aivan oikein vuodelle 2020.

Konsertti toteutui koronan aiheuttamien siirtojen jälkeen lopulta 29.3.2022. Esityspaikkakin vaihtui välillä edestakaisin, mutta Leilan meille alunperin maaliskuulle 2020 hankkimat paikkaliput olivat käypää tavaraa konsertin alkaessa.

On sanottava, että pitkä odotuksemme palkittiin uskomattoman upealla esityksellä. Junnu Vainion, Topi Kärjen, Unto Monosen ja monen muun suomalaisen säveltäjän, sanoittajan ja artistin tunnetut kappaleet olivat saaneet aivan uusia tulkintoja. Katsomoon välittyi sellainen tunnelma, että lavalla olleet esiintyjätkin panivat estradilla parastaan pitkän esiintymistauon jälkeen.

Kotimatkalla oli helppoa todeta, että ei mukavalla omalla porukalla yhdessä koettua elävän musiikin esitystä ei voi minkään sortin tallenteilla korvata.