Itsenäisyyspäivä 2020

Puheenjohtaja Hannu Heikkilän Itsenäisyyspäivän tervehdys

Hyvää Itsenäisyyspäivää seniorit!

Meillä senioreilla on ollut suora kosketus niihin ihmisiin, vanhempiimme ja isovanhempiimme, jotka olivat mukana Suomen itsenäisyyden luomisessa ja jotka taistelivat etu- tai kotirintamassa talvi- ja jatkosodassa Suomen Itsenäisyyden puolesta.

Olen itse ja varmaan useimmat muutkin meistä kuullut ja lukenut valtavan määrän kertomuksia siitä millaista niiden vaikeiden aikojen elämä oli. Eräs minun sankarini oli kummitätini, joka oli lääkintälotta. Hän toteutti kutsumustaan koko elämänsä ajan lähdettyään Helsingin sairaanhoitajaopistoon syksyllä 1944 ja jäätyään eläkkeelle Tampereen kaupunginsairaalan johtavan ylihoitajan tehtävistä ja toimittuaan sen jälkeen mm. Tampereen lottien puheenjohtajana (kuvassa hänen kunniamerkkinsä, jossa Vapaudenmitali punaisen ristin kera).

Olemme myös nähneet, miten Suomi on rakennettu sotien jälkeen vaikeista ja köyhistä oloista nykyiseksi menestyväksi ja tutkimusten mukaan maailman onnellisimmaksi kansakunnaksi.

Nyt voimme nauttia ja olla kiitollisia siitä, että saamme asua vapaassa ja vauraassa Suomessa.

Isänmaastamme syntyy aina uusia lauluja ja korviini on jäänyt tänä päivänä soimaan Lauri Tähkän ”Minun Suomeni” kertosäe

”Minun Suomeni
On tähtitaivaan alla
Minun Suomeni