Jatilat 2/2021

ULLA JA TEUVO JATILA

SENIORITOIMINTA / Haastattelijarobotti

Elämänpiiri

Teuvo on syntyperäinen mäntsäläläinen. Esi-isät ovat asuneet ainakin 1600-luvulta alkaen eripuolilla Mäntsälää. Nykyisellä paikalla olemme olleet 85 vuotta. ½ vuotiaana olen Hirvihaarasta muuttanut vanhempieni mukana tähän.

Koulut kävin 4 vuotta nykyisen Ehnroosin koulun mäeltä puretussa hirsikoulussa ja keskikoulun nykyisessä seurakunnan kerhotalossa (museon vieressä). Lukioluokat käytiin siihen aikaan linja-autolla päivittäin Järvenpäässä. Ylioppilas 1954. Varusmiespalveluksen jälkeen Helsinkiin opiskelemaan agronomiksi, josta valmistuin 1961.  Opiskeluaikana asuin vain 3 vuotta poissa Mäntsälästä. Ei ole ollut pienintäkään halua muuttaa muualle.

Koko työurani olin maatalousneuvonnan palveluksessa. Tukikohtana Lahti. Työalueena eteläinen Suomi Helsingistä itään aina Pohjois-Karjalan rajalle saakka. Ihmiset ja pikkutietkin tulivat tältä alueelta tutuiksi.

Ulla on syntyään Sysmästä. Ylioppilaaksi päästyään hän meni Järvenpään emäntäkouluun ja siitä Kotitalousopettajaopistoon, josta valmistuttuaan ensimmäiseen työpaikkaansa Kauhajoen kotitalousneuvojakouluun. Sieltä 4 vuoden jälkeen hän pätevöityi oppikoulun opettajaksi ja tuli 1962 Mäntsälään Yhteiskoulun kotitalouden lehtoriksi. Täällä Ullan ja Teuvon tiet pian kohtasivat ja 1966 Nuortalon tila sai uuden emännän.

Toiminta Mäntsälän senioreissa

Ulla jäi eläkkeelle 1993, jolloin hän liittyi Mäntsälän Kansalliseen Eläkeläisseuraan ja heti Leena Vuorisen johtamaan hallitukseen. Sitä seurasi 4 vuoden puheenjohtajuus. Toiminta oli vilkasta. Kuukausitapaamisten lisäksi käynnisteltiin kerhotoimintaa (kirjallisuus ym). Kerhotoiminta on myöhemmin laajentunut kovastikin. Säännölliset kesäretket alkoivat myös Ullan aikana. Vuosittain käytiin ainakin Mäntyharjulla ja Sysmän suvisoitossa.

Teuvo tuli senioritoimintaan jäseneksi 1.1.1997, jolloin Ulla oli Mäntsälän yhdistyksen puheenjohtaja. Teuvo pääsi eläkkeelle 31.12.1998. Heti seuraavana päivänä (1.1.1999) hän otti vastaan Mäntsälän yhdistyksen taloudenhoitajan ja jäsenrekisterivastaavan tehtävät, joita hoitaa edelleenkin. Teuvo kertoo: Olin työelämässäni tottunut jo MikroMikko II ja kannettavien tietokoneiden käyttöön. Arvelin, että tietokone helpottaisi hommia. Niinhän se on sitä tehnytkin. Muutos on kylläkin ollutkin huimaa, mutta mielenkiintoista. Korona on tuonut lisäksi paljon uusia toimintatapoja. Hallitukseen olen kuulunut kahteen kertaan a´ 4 v. Nyt olen jo pitkään hoitanut hommia toimihenkilönä.

Uudenmaan kansallisen senioripiirin sihteerinä

Uudenmaan kansallisella senioripiirillä oli paha pulma 1998 vuoden lopussa, kun 1 vuoden piirin sihteerinä ollut henkilö ilmoitti, että hän ei jatka pidempään. Siinä oli piirin puheenjohtajalla pulma, mistä saisi nopeasti uuden sihteerin. Hän soitteli yhdistyksille, olisiko jollakin tiedossa sopivaa henkilöä. Ulla kertoi hänelle, että olin juuri jäämässä eläkkeelle, että kysytään. Ajattelin, että kokeillaan. Olinhan työelämässä jo tehnyt järjestötyötä 39 vuotta - josko se siinä menisi. Ja menihän siinä 19 vuotta. Palkkaa siitä ei maksettu. Jäi monia hyviä ystäviä ja tuttavuuksia. Piirin kunniajäsenyys jäi miellyttäväksi pysyväksi muistoksi.

Uusimaa oli Suomen suurin piiri. Yhdistyksiä oli lähes 20. Sihteeri yleensä organisoi piirin syys- ja vuosikokoukset yhtyeistyössä yhdistyksien puheenjohtajien ja sihteerien kanssa. Kokoukset olivat yleensä mukavia aina uudella paikkakunnalla. Järjestävä yhdistys teki aina parhaansa saadakseen kokoukseen mielenkiintoisen oheisohjelman.

Piirihallituksen kokouksia oli vuosittain 9 – 10 kpl Helsingissä. Piirihallituksen paikat vaihtelivat yhdistyksittäin vuosittain. Jäsenet olivat valiojoukkoa - yhdistyksien terävintä kärkeä. Siinä sai olla todella itseään paremmassa seurassa.

Edelleen vahvasti mukana

Ulla ja Teuvo ovat pitkän senioriuran jälkeen tänä päivänäkin aktiivisia niin monissa kerhoissamme kuin teatteri- ja konserttimatkoillakin. Ja kuten tekstissä tuli aikaisemmin jo ilmi jatkaa Teuvo v. 1999 alkanutta uraansa yhdistyksen taloudenhoitajan ja jäsenrekisterivastaavan tehtävissä sekä nykyisin myös kuntosalikerhon organisoinnissa.

Senioreiden matkalla Savonlinnassa 2017