Ritva Friman 3/2021

RITVA FRIMAN

Jäsenyys ja toiminta Mäntsälän senioreissa

Olen ollut jäsenenä jo 18 vuotta. Liityin vuonna 2002 sen aikaisen puheenjohtajan Leena Virtamon kutsusta. Tosin olin osallistunut Seniorien retkille ja kulttuuririentoihin jo paljon ennen liittymisvuotta. Kun eläkkeelle jääntini vuosi 2003 lähestyi, oli aika liittyä jäseneksi.

Hallituksen jäseneksi minut pyydettiin vuonna 2007 ja toimin tässä tehtävässä 4 vuotta.

Sihteeriksi minut valittiin vuonna 2007 ja olen hoitanut tätä tehtävää jo 14 vuotta ja työ jatkuu edelleen. Sihteerin tehtävät olivat minulle ennestään tuttuja työelämästä ja muista yhdistyksistä, joten niiden hoitaminen on mielestäni sujunut luonnollisesti ja jouhevasti. Olen kokenut, että kaikenlainen touhu ja puuhastelu, pitää minut virkeänä ja menossa mukana. Silti toivon, että löytäisimme sihteeriksi uuden nuoremman henkilön, jota mielelläni perehdyttäisin tähän tehtävään.

Samana vuonna 2007 Senioriliitto päätti, että sen kaikilla yhdistyksillä tulisi olla kotisivut netissä. Liitto alkoi kouluttaa yhdistysten jäseniä kotisivujen laatimiseen. Minut lähetettiin sihteerinä ja senioritoimintaa vielä vähän tunteneena kotisivukoulutukseen. Kotisivujen laatijana ja ylläpitäjänä kuluikin sitten 12 vuotta. Minun jälkeeni tehtävän otti hoitaakseen Mauri Isokääntä. Hänen toimestaan ja asiantuntemuksellaan sekä uuden käyttöjärjestelmän myötä kotisivujamme on kehitetty aivan uusiin ulottuvuuksiin ja ne ovat todella upeassa kunnossa.

Lisäksi olen osallistunut aktiivisesti yhdistyksen järjestämiin tapahtumiin ja retkiin sekä useiden kerhojen toimintaan.

Elämänpiiri

Olen syntynyt Lahdessa sotavuonna 1940 kauppiasperheen ainoana lapsena. Sukuni omisti Lahdessa Frimanin kenkäkaupan. Ylioppilaaksi päästyäni kävin kauppaopiston ja haaveilin käsityönopettajan ammatista. Kun en päässyt käsityöopettajan koulutukseen, tieni vei Tampereen yliopistoon suorittamaan kunnallistutkintoa. Olen myöhemmin pitänyt itseäni onnekkaana, sillä käsityönopettajan ura olisi ollut tylsä kunnallishallintoon verrattuna.

Mäntsälään muutin vuonna 1967. Asun nykyään sinkkuna rivitalossa Arvonpellon asuntoalueella.  Elämänurani olen tehnyt Mäntsälän kunnansihteerinä, joka virka muutettiin myöhemmin hallintojohtajaksi. Eläkkeelle jäin vuonna 2003 eli kunnan palveluksessa vierähti 35 ja puoli vuotta.

Pääasialliset työni olivat kunnanhallituksen ja kunnanvaltuuston sihteerin ja asioiden valmistelutehtävät. Kunnan hallinnon kehittämisessä olin myös mukana. Työni johdosta pystyin läheltä seuraamaan kokonaisvaltaisesti kunnan voimasta kasvu- ja kehityskautta. Sen aikaisen kunnanjohtajan, ”oppi-isäni” Tapio Hyyryläisen kanssa teimme yhdessä työtä yli 20 vuoden ajan kasvupolitiikan toteuttamiseksi. Työ on aina ollut minulle kaikki kaikessa. Työpäivät venyivät usein pitkälle iltaan, töitä tuli tehtyä myös viikonloppuisin, mutta se ei minua haitannut sillä pidin työstäni ja sehän sopi myös mainiosti perheettömälle. Tartuin minkälaisiin tehtäviin tahansa innostuksella enkä yleensä osannut sanoa ei. Kunnan edustajana osallistuin myös mielelläni erilaisiin tilaisuuksiin. Oli mukavaa olla tekemisissä ihmisten kanssa. Työssä minulta kyseltiinkin kaikenlaisia asioita, sillä pitkä kokemus työtehtävässä oli kartuttanut tietopankkiani.

Koulu- ja opiskeluaikanani opin kovan työnteon, kun palvelin asiakkaita suvun kenkäkaupassa, jolloin useampikin aamutossu vaihtoi joulun alla omistajaa. Kaupassa kuluivat illat ja lomat eikä kesälomista osattu uneksiakaan. Jo pienenä tyttönä autoin isääni juoksutytön tehtävissä hänen yksin pyörittämässään kenkäkaupan sivuliikkeessä.

Olen viihtynyt hyvin Mäntsälässä kuin myös Senioreissa. Ihmiset ovat täällä mukavia ja helposti lähestyttäviä, vaikka joskus muuta väitetään. On ilo, että on olemassa ystäviä.

Harrastuksista

Vaikka työ täytti elämäni, olen aina ollut kiinnostunut vapaaehtoistoiminnasta. Olen kuulunut jäsenenä useisiin eri järjestöihin ja osallistunut aktiivisesti niiden toimintaan. Tärkeimpiä niistä mainitakseni; Mäntsälän Nuorkauppakamarin sihteerinä  ja puheenjohtajana toimiminen. Marttojen toiminta on ollut rakas harrastukseni ja olen ollut Mäntsälän Marttojen sihteerinä 20 vuotta sekä puheenjohtajana 8 vuotta ja edelleenkin jäsenenä. Eläkkeelle jäätyäni tuli mukaan toiminta Mäntsälän senioreissa kuten olen jo edellä kertonut.

Yhdistyksissä on ollut ilo tutustua uusiin ihmisiin ja olen saanut paljon hyviä ystäviä.

Senioreissa niin kuin muissakin yhdistyksissä, joissa olen toiminut, on ollut ilahduttavan miellyttävä ja vahva yhteishenki. Kaikki tekevät parhaansa toisia tukien ja innostaen.

Harrastuksiani ovat olleet ja ovat edelleenkin teattereissa ja konserteissa sekä erilaisissa kulttuuritapahtumissa käyminen. Tämä on kodin peruja sillä minut ainoana lapsena otettiin aina mukaan, kun käytiin teatterissa, konserteissa ja elokuvissa.

Liikunta mm. lenkkeily, hiihto ja voimistelu olivat aikaisemmin jo lapsesta alkaen aina ohjelmassa, nyt ne ovat jääneet vähemmälle, koska selän kunto vaikeuttaa liikkumista. Perheeni kanssa käytiin  yhdessä ahkerasti urheilutapahtumissa kuten pesäpallo-, koripallo-, jääpallo- ja lentopallo- otteluissa sekä yleisurheilukisoissa, tanssikilpailujen seuraaminen kuului myös ohjelmaan.

Penkkiurheilu on ollut siis nuoruudesta alkaen intohimoni ja se jatkuu edelleen. Seuraan televisiosta kaikkea urheilua lukuun ottamatta nyrkkeilyä ja Formulaa. Myös erikoisemmat urheilulajit kuten snooker ja Keski-Euroopan suuret pyöräilytapahtumat ovat saaneet minut aivan koukkuun.

Mitä minusta ei tiedetä

Olen käynyt Salpausselän kisoissa jokavuotisena vakiovieraana lapsuudesta alkaen. Vain kolmena viimeisenä vuotena en ole enää Salppurin kisoissa vieraillut. Minulle on kerrottu, että minut vietiin jo lasten rattaissa kisoihin.

Mikä on mottoni

Tekemällä oppii ja pärjää elämässä.