Kuukausitapaamiset vuonna 2020

Kuukausitapaamiset järjestämme Kulttuurimeijerillä joka kuukauden 3. torstai alkaen kello 13.00 ellei erikseen toisin ilmoiteta. Kahvituksia ei toistaiseksi ole tarjolla korona-epidemian vuoksi.

Kuukausitapaamisiin tulee ilmoittautua  joko kotisivujemme www.mantsala.senioriyhdistys.fi   Tapahtumat-sivulla olevaan tapahtumakalenteriin tai
Ritva Friman, 050 3819 201, ritva.friman@msoynet.com

PERUTTU to 17.12.2020  Joululounas ja kuukausitapaaminen

Korona-pandemian kokoontumisrajoitusten vuoksi Joululounas ja kuukausitapaaminen on peruttu.

Toteutuneet kuukausi-tapaamiset 2020

16.1.2020 seurakuntakeskuksen alasali
Kunnan tehtävät hyvinvoinnin edistäjänä
Hyvinvointikoordinaattori Vuokko Leirimaa, Mäntsälän kunta

Tammikuun kokouksessa oli paikalla 60 senioria ja tunnelma oli lämmin ja läheinen.

Vieraamme Mäntsälän kunnan hyvinvointikoordinaattori Vuokko Leirimaa kertoi kunnan tehtävistä hyvinvoinnin edistäjänä. Alustusta seurasi vilkas keskustelun pääosin tutuista senioreita koskevista aiheista.

to 20.2.2020 Seurakuntakeskuksen yläsalissa
Yhdistyksen kevätkokous
Liikunnan ja kehonhuollon merkitys
PT Lennu, Lennu Backman-Elovirta

Kokous oli samalla syntymäpäiväkahvitus ja emäntä Sirkka Päivärinta apuemäntineen oli hoitanut kauniit kattaukset ja pöytäkoristelut joten herkullisen kakkukahvituksen lisäksi saimme nauttia myös silmänruokaa.

Puheenjohtaja Hannu heikkilä esitteli aluksi kevään toimintaa ja tulevia tapahtumia. Toivomus on että kun uutta tietoa tulee, niin voimme seurata ja virkistää muistiamme kotisivujen tiedoista.

Lennu Backman-Elovirta jatkoi terveyteen ja toimintakykyyn liittyvistä asioista joihin meidän senioreiden on tärkeää kiinnittää huomiota jokapäiväisessä arjessa ja niistä muistuttaminen ja ajankohtainen tieto on jokaiselle meistä "omaa pääomaa" johon voimme itse vaikuttaa.

Kevätkokous sujui reippaassa tahdissa Liisa Simovaaran johdolla.

to 17.9.2020 Kulttuurimeijerillä
Pankkiasioinnin nykytila ja koronan vaikutus toimintaan
Ex-tmj Heikki Kananen, Mäntsälän Osuuspankki

Ensimmäinen korona-ajan kuukausikokous järjestettiin Kulttuurimeijerin tiloissa asianmukaisin hygienia- ja turvaetäisyys-järjestelyin.
Paikalla oli noin 40 senioria kuulemassa puh.joht. Hannu Heikkilän terveisiä liitolta ja piiriltä. Varsinaisen kokouksen esityksen piti Mäntsälän Osuuspankin entinen toimitusjohtaja Heikki Kananen ja hän käsitteli pääasiassa pankkien toimintaa korona-ajassa, kuinka muutenkaan, ja talouden epävarmoja tulevaisuuden näkymiä. Mielenkiintoisia aiheita molemmat.

to 15.10.2020 Kulttuurimeijerillä
Huoltovarmuus, todellisuutta vai harhaluuloa
Matti Virpiaro

Kokouksessa oli lähes 30 osallistujaa paikan päällä kuuntelemassa Matin erinomaista ja todella ajankohtaista esitystä huoltovarmuudesta ja sen merkityksestä yhteiskunnan ja yksiköiden kannalta.  Huoltovarmuuden ylläpito Suomessa perustuu pitkälti sujuvaan yhteistyöhön julkisen ja yksityisen sektorin välillä.

Hannu Heikkilä esitteli tulevia tapahtumiamme ja kerhojen toiminnan tilannetta. Kaikkea toimintaa leimaa epävarmuus tulevasta, mutta muutamia tapahtumia on lähiviikkojen kalenterissa ja osa kerhoista jatkaa toimintaansa. Tämä kaikki tapahtuu luonnollisestikin korona-epidemian edellyttämiä turvallisuusohjeita noudattaen. Tarkemmin kts. Tapahtumat ja Kerhot alasivuilla.

Kokous toteutettiin tiukasti osallistujien turvallisuuden huomioivalla tavalla ; käsidesit, turva-etäisyydet, maskit tai visiirit kaikilla osallistujilla, pintojen ja  käsikahvojen desinfiointi emäntä Sirkan toimesta ennen kokousta jne.

to 19.11.2020 Kulttuurimeijerillä klo 13.00
Yhdistyksen syyskokous ja professori Erkki Jatilan esitelmä aiheesta "
Onko syytä pelätä ilmastonmuutosta ? "

Syyskokous ja kuukausitapaaminen kiinnostivat senioreita siinä määrin, että Kulttuurimeijerin tiloihin ei koronarajoitusten puitteissa olisi paljonkaan enempää voitu ottaa vastaan. Ennakkoilmoittautuminen tapahtumiin on tästä syystä toistaiseksi jatkossakin voimassa. Osallistujille kiitokset mallikelpoisesta korona-suositusten noudattamisesta.

Puheenjohtaja Hannu Heikkilä kertoi yhdistyksen tapahtumista ja kerhojen toiminnasta syksyn aikana. Mäntsälän seniorit ovat jatkaneet kiitettävästi niiden kerhojen toimintaa, joiden on ollut mahdollista toimia koronarajoitusten puitteissa. Kiitokset kerhojen aktiivivetäjille sen johdosta.

Professori Erkki Jatilan esityksen aihe ”Onko syytä pelätä ilmastonmuutosta” on todella ajankohtainen. Oli ilo kuunnella asiantuntevaa ja faktapohjaista puheenvuoroa, jota professori Jatila syntyperäisenä mäntsäläläisenä vielä nivoi sattuvasti paikallisiin oloihin. Loppukäsityksenä mieleen jäi, että kyllä ilmaston muutoksen suhteen on syytä olla todella huolissaan. Ja sekä maailmanlaajuisesti että jokaisen yksilötasolla olisi tehtävä toimenpiteitä kehityksen hillitsemiseksi.

Professori Jatilan videoitu kaksi-osainen esitys on katsottavissa alempana. Esitysten pituudet ovat noin 40 ja 20 minuuttia. Esityksiä on miellyttävintä seurata kokoruutu-moodissa.

Hilkka Ahosniemi luotsasi puheenjohtajana yhdistyksen syyskokouksen läpi varmoin ottein. Vuoden 2021 toimintasuunnitelman luonnos ja talousarvio hyväksyttiin, mutta toimintasuunnitelmaa hallitus tulee täsmentämään korona-epidemian ehdoilla vuoden mittaan. Perinteistä painettua toimintakalenteria ei voida laatia vaan hallitus tulee tiedottamaan toiminnasta aktiivisesti kevyemmän monistettavan esitteen, kotisivujen, facebookin ja sähköpostin avulla jäsenistölle.

Vuoden 2021 hallituksen kokoonpano on :  Hannu Heikkilä pj., Matti Virpiaro vpj. ja jäsenet  Mauri Isokääntä, Leila Heikkilä, Aija Kiiski, Mirkku Koskenkanto, Hemmo Siljander  ja Leila Sorkio.

Professori Jatilan esitykset videoituna

Kuvia kuukausitapaamisesta