Kuukausitapaamiset

Kuukausitapaamiset järjestämme joka kuukauden 3. torstai alkaen kello 13.00 ellei erikseen toisin ilmoiteta.

Tapaamispaikkana on pääsääntöisesti Kulttuurimeijeri. Paikka voi kuitenkin vaihdella.  Mahdollisesta kahvituksesta mainitaan aina ilmoituksen yhteydessä.

Kuukausitapaamisiin tulee ilmoittautua ensisijaisesti kotisivujemme Tapahtumat-sivulla olevaan tapahtumakalenteriin tai  Leila Heikkilälle, leila.heikkila46@gmail.com, 050 384 3924

Tulevia kuukausitapaamisia 2024

Kevätkaudella 2024 ei ole enää kuukausitapaamisia.
Syyskauden kuukausitaapamisista tietoja myöhemmmin.

Toteutuneita kuukausitapaamisia 2024

To 18.4.2024 Kulttuurimeijerillä

Ei ennen kaikki ollut paremmin - kokemuksia Viipurin sairaanhoitajakoulusta sota-aikana ja sen jälkeen.
 Irene Koskenkannon (os. Pelkonen) muistelmia 1942-1946.

Mirkku Koskenkanto johdattelemassa tapaamisen teemaan

Huhtikuun kuukausitapaamisessa 18.4.2024 palattiin jatkosodan aikaiseen Viipuriin ja sen viimeisiin hetkiin ennen sen lopullista menettämistä. Muistoihin meidät kuljetti Viipurissa 1942-1944 sairaanhoitajaopiskelijana ollut Irene Koskenkanto. Hänen arvokkaat muistonsa on saatu talletettua jälkipolville. Äänitallenteen oheen ovat Irenen poika Raimo ja miniä Mirkku liittäneet kuvakavalkadin elävöittämään kertomusta. Saimme Irenen kertomana kuulla karuista olosuhteista, joissa nuoret naiset joutuivat tulevaan ammattiinsa opiskelemaan ja hoitamaan lääkintälottien rinnalla mm rintamalla vaikeasti haavoittuneita sotilaita. Irene kuvasi hyvin koskettavasti yht’äkkiä eteen tullutta määräystä jättää Viipuri alkukesästä 1944. Matkalaukut saatiin junaan, mutta tytöt eivät siihen mahtuneet. Matkaan oli lähdettävä kävellen muiden evakkoon lähteneiden kanssa. Uuvuttavan matkan jälkeen Irene pääsi kotiinsa Lappeenrantaan ja syötyään ja peseydyttyään hän nukkui kaksi vuorokautta yhteen menoon. Opiskelu jatkui myöhemmin Porissa ja Irene valmistui sairaanhoitajaksi 1946.

Esitys herätti paljon keskustelua. Vertailtiin mm nykypäivän turvattuja ja yltäkylläisiä opiskeluolosuhteita sota-ajan vaikeisiin oloihin, joissa oli vain selvittävä.

Irenen arvokkaat muistelmat ovat talletettuina Wiipuri-yhdistys ry:n arkistossa.

Kiitos Mirkku ja Raimo kun mekin saimme nämä muistelmat kuulla ja nähdä!

To 21.3.2024 Kulttuurimeijerillä

MYK:n toimitusjohtaja Juha Leinonen

Maaliskuun kuukausitapaamisessa oli vieraanamme Mäntsälän Yrityskehitys Oy:n toimitusjohtaja Juha Leinonen.

Saimme kattavan esityksen Mäntsälän Yrityskehitys Oy:n toiminnasta, olemassa olevasta yritystoiminnasta sekä tulevista tai suunnitteilla olevista hankkeista.  Lähtökohtana on se, että Mäntsälään on helppo tulla ja täällä on erinomaiset valmiit infra-verkot ja kumppaniverkostot.

Juhan esitys oli erittäin mielenkiintoinen ja herätti runsaasti kysymyksiä, joihin saatiin myös vastaukset.  Kyllä Mäntsälässä kelpaa olla ja yrittää !!

To 15.2.2024 Kulttuurimeijerillä

Mäntsälän kunnan senioriohjaaja Heli Heroja

Vieraanamme kuukausitapaamisessa oli Mäntsälän kunnan senioriohjaaja Heli Heroja esittelemässä kunnan seniorityötä. Esitysmateriaali tulee myöhemmin saataville tälle sivustolle.

Yhdistyksen kevätkokous vietiin läpi Hilkka Ahosniemen toimiessa puheenjohtajana. Hallitukselle ja toimihenkilöille myönnettiin tili- ja vastuuvapaus vuoden 2023 osalta, toiminnan todettiin olleen aktiivista ja talousasiat hyvin hoidossa.

Tilaisuuden päätteeksi vilkaistiin vielä kotisivujemme uutta ulkoasua ja toiminnallisuutta.

To 18.1.2024 Seurakuntakeskuksessa

Enni Pöykkö ja lapset ilahduttivat senioreita musiikkiesityksillään

Mäntsälän seniorit nauttivat  18.1.2024 seurakuntakeskuksen yläsalissa syntymäpäiväkahvit vuosina 2023 ja 2024 tasavuosia eli 70-, 75- ,80-, 85- ja 90-vuotta täyttäneiden ja täyttävien jäsentensä kunniaksi. Paikalla oli noin 80 senioria.

Seurakunnan tervehdyksen tilaisuuteen toi pastori Juha Ijäs.
Musiikista vastasivat Enni Pöykkö ja lapset esittämällä sekä Merikannon teoksia että sikermän tuttuja vanhoja lastenlauluja.

Tunnelma oli lämmin, kahvi ja kakku maistuivat ja tuttujen tapaaminen ilahdutti.