Digikerho

Riihenmäen koulun nuoria opastamassa digikerholaisia TikTokin saloihin

Digikerhon toiminta

Digikerho kokoontuu kerran kuukaudessa torstaisin klo 13– 15.
Kokoonnumme linja-autoaseman yläkerran neuvotteluhuoneessa ellei erikseen toisin ilmoiteta.

Osallistujan tulee ilmoittautua tapahtumaan kotisivujen tapahtuma-kalenterin kautta viimeistään  tapahtumaviikon maanantain kuluessa.
Oma läppäri tai tabletti tai älypuhelin mukaan riippuen kerhon kokouksen teemasta.

Kevätkaudella 2024 ei ole enää kerhon kokoontumisia vaan seuraava tapaaminen on syyskuulla .

Kerhon vetäjät :

Leila Heikkilä, leila.heikkila46@gmail.com, 050 384 3924.
Leila Sorkio, leila.sorkio@gmail.com, 050 320 4495
Tuulikki Someroja, tuulikki.someroja@elisanet.fi, 040 555 9564
Mauri Isokääntä, mauri.isokaanta@elisanet.fi, 045 179 1118

11.4.2024 HelpDesk ja ripaus tekoälyä

Tapaamisen alkuosa toimi "HelpDesk"-hengessä eli osallistujat nostivat esille avoimia digi-kysymyksiään ja niihin etsittiin porukalla vastauksia. Jotain jäi vielä kotitehtäväksikin ongelmaselvittelystä.

Puolisen tuntia käytimme poimimalla herkkupaloja Senioriliiton tuoreesta tekoäly-koulutus-videosta ja katsomalla samaa aiheeseen liittyvän Kyberturvallisuuskeskuksen opastusvideon. Kokeiltiinpa lopuksi vielä ChatGPT:n kykyä avustaa erään digiongelmamme ratkaisun etsinnässä.

Seuraavan kerran kerho kokoontuukin sitten alkusyksystä. Kotitehtäviksi jäi tarkistaa kaikkien digilaitteiden varmistukset ja päivitykset. Kotitehtävät tarkistetaan syksyn ensimmäisessä kokoontumisessa.

14.3.2024 perehdyimme CANVA:aan

Mäntsälän kunnan senioriohjaaja Sari Heroja on todellinen monitaituri. Hän opasti kerholaisiamme CANVA-ohjelmiston käyttöön maaliskuun tapaamisessa. Monenmoisia graafisia ja kuvallisia luomuksia saimme syntymään puuhahetken aikana kerholaisten voimin.

Lopuksi otimme tietovisan Mäntsälän ajankojtaisista asioista Blooket-videopelin avulla.

8.2.2024 oli kevätkauden toinen tapaaminen

Tapaamisen aikana käsiteltiin aluksi perinteiseen tapaan viimeaikaisia jäsenten digiongelmia tai ainakin digi-omituisuuksia. Ja niitähän riittää.

Pääteemoina olivat evästeet, PIN ja PUK ja WhatsApp ja erityisesti sen uusia ominaisuuksia.

Tekoälystä keskusteltiin kovasti ja todettiin, että se tullee tavalla tai toisella olemaan esillä tulevissakin tapaamisissa.

Senioriliiton järjestämiin etä-digikoulutuksiin päätettiin osallistua siten, että kerhon tapaamisiin otetaan käsittelyyn osia tallennetuista liiton koulutusmateriaaleista. Kevätkaudella ainakin 14.2. ja 21.2. koulutustilaisuuksien osalta menettelemme näin.

11.1.2024 kevätkauden ensimmäinen tapaaminen

Digikerho aloitti kevätkauden 2024 peräti 17 seniorin voimin tapaamisessa
” ilman agendaa ”.  Käsittelimme kerholaisille ennen vuodenvaihdetta tehdyn kyselyn tuloksia ja hahmottelimme yhdessä kerhon kevätkauden ohjelmaa.

Mitä on seuraavien tapaamisten ohjelmassa  ?  Ainakin WhatsApin uusia ominaisuuksia ja Facebookin parametrointia, terveydenhoidon sovelluksien läpikäyntiä ja iPhone- ja Android-puhelinten ominaisuuksia.

Osallistujat voivat tapaamisissa ottaa esille omia ajankohtaisia  kysymyksiään. Alan terminologiaa pyritään avaamaan ymmärrettäväksi. Tietoturvaa ja digihuijausten tuoreita ilmiöitä sivutaan jokaisessa tapaamisessa.

23.11.2023 kokoontuminen Riihenmäen koululla

Jatkoimme Riihenmäen koulun nuorten kanssa some-maailman ilmiöihin perehtymistä digikerhon syksyn viimeisessä tapaamisessa Riihenmäen koululla.
Opastajinamme Snapchatin, TikTokin ja Instagramin maailmoihin toimivat pääosin samat nuoret kuin viime keväänä vastaavassa tilaisuudessa. Noora, Vili, Oliver ja Niko palauttivat aluksi mieleen keväällä läpikäytyjä asioita ja sen jälkeen mentiinkin uusien juttujen pariin. Ei voi kuin ihailla nuorten kykyä toimia meidän varttuneempien osaavina ja rauhallisina opastajina.

Paljon uutta asiaa opittiin. Lopettamisvaiheessa pohdittiin että paljonko kaikesta uudesta muistetaan ja osataan huomenna. Mutta  vain tekemällähän asiat pysyvät tuoreena mielessä.

Lämpimät kiitoksemme teille Noora, Vili, Oliver ja Niko !

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Teams-aikaa 2021 / 2022