PENK esitys 202208

Uudenmaan eläkeläisjärjestöt esittävät ikäneuvolatoiminnan aloittamista

Kaikki Uudenmaan eläkeläispiirijärjestöt ovat allekirjoittaneet yhteisen julkilausuman ikäihmisten neuvolatoiminnan käynnistämiseksi.  Vastaavaa toimintaa on erilaisin sisällöin eräissä kuntayhtymissä ja kunnissa mm. Raahen seudulla, Oulussa ja Rovaniemellä.

Julkilausuman allekirjoittajina ovat 10.8.2022 kaikki Uudenmaan eläkeläispiirijärjestöt :

Eläkeliiton Uudenmaan piiri ry

Eläkkeensaajien Keskusliiton Uudenmaan Piiri ry

Eläkeläiset ry, Uudenmaan Aluejärjestö ry

Uudenmaan kansallinen senioripiiri ry

Kristillisen Eläkeliiton Uudenmaan piiri ry

Svenska Pensionärsförbundet rf

Itse julkilausuma on ohessa pdf-tiedostona ja sen jälkeen tekstimuodossa luettavissa.

Uudenmaan eläkeläisjärjestöt esittävät ikäneuvolatoiminnan aloittamista

Suomessa on 65 vuotta täyttäneitä henkilöitä yli 1,2 miljoonaa. Tilastokeskuksen ennusteen mukaan vuoteen 2030 mennessä 65 vuotta täyttäneiden määrä kasvaa  n.1.5 miljoonaan henkilöön eli yli 26 prosenttiin väestöstä. Tämä luo haasteita hyvinvointivaltiomme terveys- ja sosiaalipalvelujen toteuttamiselle. Tarvitaan järkeviä uudistuksia, joiden pitää olla myös kustannustehokkaita.

Uudenmaan eläkeläisjärjestöt ovat huolissaan ikäihmisille tarjottavien terveys- ja sosiaalipalveluiden saatavuudesta ja laadusta ensi vuoden alusta aloittavilla hyvinvointialueilla, joita Uudellamaalla on neljä, Länsi-Uusimaa, Vantaa-Kerava, Keski-Uusimaa ja Itä-Uusimaa. Uuden järjestelmän haasteina ovat miten järjestetään laadukkaat terveys- ja hyvinvointipalvelut myös ikäihmisten erikoistarpeet huomioiden. Palvelut tulee järjestää, niin, että toiminta on mahdollisimman kustannustehokasta ja asiakaslähtöistä.

Ikä-ihmisille tarjottavien neuvolapalveluiden järjestämisestä on esitetty useilta tahoilta toimintamalleja. Vastaavaa toimintaa on erilaisin sisällöin eräissä kuntayhtymissä ja kunnissa mm. Raahen seudulla, Oulussa ja Rovaniemellä, joissa neuvolatoiminta on tuottanut säästöjä kalliimpien sosiaali- ja terveyspalveluiden tarpeen vähentyessä. Osa neuvoloista on tarkoitettu vain kotona asuville. Toiminnan pitää palvella kuitenkin koko vanhusväestöä.

Neuvolatoiminnan toteuttaminen vaatii resursseja ja edellyttää poliittista tahtoa ja yksimielisyyttä. Toiminta pitää aloittaa eläkeiän alkaessa tai 68 ikävuoden saavuttaneille.

Alussa tehtäisiin laaja terveystarkastus ja sen perusteella ohjattaisiin tarvittaessa jatkotutkimuksiin tai -hoitoon. Erityishuomio kiinnitettäisiin henkiseen ja fyysiseen kuntoon ja terveyteen sekä elämäntapoihin. Elämänlaadun parantuessa henkinen hyvinvointikin paranee, millä on positiivista merkitystä myös sairauksiin tai niiden hoitoon tai ennaltaehkäisyyn.

Uudenmaan eläkeläispiirijärjestöjen neuvottelukunta PENK esittää, että ikäihmisten neuvolatoiminta käynnistetään myös Uudenmaan hyvinvointialueilla.

10.8.2022

Tämän julkilausuman allekirjoittajina ovat kaikki Uudenmaan eläkeläispiirijärjestöt :

Eläkeliiton Uudenmaan piiri ry

Eläkkeensaajien Keskusliiton Uudenmaan Piiri ry