Retki Liesjärven kansallispuistoon

Emännät Outi-Leena ja Veera esittelevät tilaa

Luontokerhomme järjesti 20.9.2023 40 seniorin joukolla syysretken Liesjärven kansallispuistoon ja siellä sijaitsevalle Korteniemen perinnetilalle.

Menomatkalla pistäydyimme maittavalla lounaalla LOUKKU-lounasravintolassa. Ruokailu sujui ripeästi suurehkosta joukostamme huolimatta ravintolan sujuvien järjestelyjen  ja henkilökunnan ansiosta. Lounaan jälkeen matka jatkuikin sitten retkikohteeseen.

Korteniemen perinnetila on entistetty metsänvartijan tila, jonka hoidosta vastaa Museovirasto. Tila on ollut asuttuna vuoteen 1996 saakka, jonka jälkeen se on entistetty 1910-luvun tilannetta vastaavaksi. Talossa on tupa ja kaksi kamaria. Kalustuksena on talon vanhoja huonekaluja. Tilalla on kesäisin eläimiä, kuten maatiaiskanoja, lampaita, lehmiä ja hevonen. Pelloilla ja kasvimaalla viljellään vanhoja kotimaisia kasvilajikkeita perinteisin työtavoin. Perunalajikkeita ja ryvässipulilajikkeita on lukuisia. Viljelyssä on mm. vanhaa Aunus-ruiskantaa. Ruis leikataan viikatteilla, kuivataan kuhilailla ja puidaan varstoilla riihessä. Rannalla oleva perinteinen savusauna toimii saunakäytön ohella myös peltosatojen kuivurina.

Tilalla on runsaasti vanhoja ulkorakennuksia ja työkaluja ja tilalta on löydetty kivikautinen asuinpaikka. Tervanpolttoakin harrastetaan aika ajoin.

Perinnetilan tarkoituksena on kulttuuriympäristön ja maatiaiskasvien ja  maatiaiseläinten ylläpitäminen ja säilyminen tulevillekin sukupolville.

Tilaa esittelivät meille asiantuntevasti ja elävästi ”vanha-emäntä” Outi-Leena ja ”nuori emäntä” Veera. Kuulimmepa vanhan emännän lausumana isoäidistä kertoneen runonkin, joka antoi ymmärtää kaiken oleellisen olevan isoäitien ansiota.

Tilaan tutustumisen ohessa nautimme pihalla Leenan järjestämästä kahvituksesta. Myrskyisen ja sateisen yön jälkeen sääkin suosi meitä ja kahvittelimme auringonpaisteessa.

Kansallispuistossa on eri mittaisia luontopolkuja ja pääosa retkeläisitä kävikin kiertämässä tilan pihapiiristä lähteneen, komeita metsä- ja järvimaisemia tarjonneen reitin.

Retki oli jälleen järjestelyiltään onnistunut ja siitä kiitokset luontokerhon vetäjinä toimiville Jounille ja Leenalle. Seuraavan kerran tavataankin jo keskiviikkona 27.9. Kotojärven laavulla klo 10 ulkoilun ja makkaranpaiston merkeissä.

Lounas LOUKKU-lounasravintolassa

Retkeläisiä kuuntelemassa tila-esittelyä ja myöhemmin kahvittelemassa

Tilan muita rakennuksia ja lampaita

Tilan päärakennusta sisältäpäin