Muistikerho

Muistikerhossa herättelemme yhdessä ystävien kanssa aivosoluja.

Kokoontumiset joka toinen maanantai klo 15.00 Kulttuurimeijerillä, Kulmiksessa tai muualla.
Ota oma vesipullo mukaan tapaamiseen.

Vetäjinä toimivat :

Liisa Simovaara, 040 543 9824, simovaarat@gmail.com
Varpu Laisi, 040 584 2371, varpu.laisi@gmail.com
Carita Pohjolan-Pirhonen, 040 551 4051, caritapp@icloud.com
Hilkka Ahosniemi, 040 486 8568, hilkka.ahosniemi@msoynet.com
Eeva Isokääntä, 0400 821 473, eeva.isokaanta@elisanet.fi

Kerhon vuoden 2024 suunnitellut kokoontumisajat ja paikat

29.4. Kulmiksessa, Keskuskatu 11

13.5. klo 15.00 Simovaaran pihalla, Sääksjärventie 360
Ottakaa omat eväät mukaan, talo tarjoaa kahvia, teetä ja vettä.
Ohjelmassa mm. tutustuminen Asekätkentä-muistomerkkiin.

Toimintaa 2024

Tapaaminen 15.4.2024

Muistikerho kokoontui 15.4.2024 25 seniorin voimin Kulmiksessa. Tämän kertaisen tapaamisen teemana oli elokuva. Ranskalaiset Lumie’ren veljekset onnistuivat vuonna 1895 saamaan kuvat liikkumaan ja esittivät Pariisissa ensimmäisen lyhyen elokuvaesityksen. Siitä kaikki alkoi, ja paljon on kehitystä 130 vuodessa tapahtunut.

Muistelimme, minkä ikäisenä kukin on päässyt elokuviin ensimmäisen kerran, missä teatterissa ja mikä oli elokuva. Kuulimme hauskoja ja liikuttaviakin tarinoita, miten elokuva oli naurattanut, itkettänyt tai pelottanut. Juuri nämä ensimmäiset kokemukset ovat jääneet pysyvästi mieleen. Paljon keskusteltiin myös paikalliseen elokuvateatteriin liittyvistä muistoista. Me muualta tänne muuttaneet saimme mielenkiintoista historiatietoa nykyisellä Keskuskadulla sijainneesta ”monitoimitalo” Mutterista, jossa kylän ensimmäinen elokuvateatteri sijaitsi. Sen jälkeen tuli Bio Rai ja nyt Mäntsälässä on huippumoderni vuonna 2020 valmistunut elokuvateatteri Cine Mäntsälä.

Teemaan liittyen käytiin lopuksi läpi tietovisa suomalaisista elokuvista. Aika hyvin muistettiin tai arvattiin oikeita vastauksia.

Ennen kotitehtävien läpikäyntiä Eeva-ope ohjasi monipuolisen tuolijumpan. Siinä saivat niin hartiat, kädet kuin jalatkin tehokasta venyttelyä ja liikuntaa.

Tapaaminen 18.3.2024

Kulttuurimeijeri muovautui muistikerhon tapaamisessa 18.3. peliluolaksi, kun lähes 30 kerholaista kokoontui lauta- ja korttipelien ääreen ja kokoamaan palapelejä.

Iloinen ja innostunut puheensorina täytti peliluolan, kun kerholaiset pöytäkunnittain tempautuivat pelien vietäväksi.

Oli sananselitystä, Afrikan tähden metsästystä, Kimbleä, Inkan aarretta, Skipbo-korttipeliä ja palapelien kokoamista. Aina joku voitti ja joku toinen taas ei, mutta voittamista tärkeämpää oli iloinen yhdessä tekemisen meininki. Ja voi sitä onnellista , joka sai kiinnittää palapelin viimeisen puuttuvan palasen.

Ja aika kului kuin siivillä, hyvä että ehdittiin käydä läpi kotitehtävät ja pitää tuolijumppa.

Pelit ovat, paitsi hauskaa ajanvietettä, aivan erinomaista aivonystyröiden virkistämistä. Ja siitä syystä mitä sopivin aihe muistikerhon ohjelmaksi. Toiveena olikin, että peli-iltapäivä voitaisiin järjestää toistekin. Erilaisia pelivaihtoehtoja kun riittää niin, ettei aina tarvitse samoja pelata. Näin opitaan uutta ja mielikin virkistyy.

Tässäkin tapauksessa kuvat kertovat enemmän kuin sanat !

Tapaaminen 19.2.2024

25 kerholaista oli saapunut liukkaasta kelistä huolimatta virkistämään aivosolujaan ja nauttimaan mukavasta yhdessäolosta.

Aluksi avattiin kirjekuori, johon oli talletettu marraskuun tapaamisessa kerholaisten veikkaukset Suomen seuraavasta presidentistä. Hyvin olivat kerholaiset olleet marraskuulla selvillä, kenestä se presidentti saadaan. Stubb oli saanut selvän enemmistön veikkauksista, seuraavana Rehn, sitten Haavisto ja neljäntenä Aaltola.

Kotitehtävien läpikäynnin jälkeen siirryttiin päivän teemaan, matkailuun. Ensin laulettiin tuttu laulu, jossa matkustetaan ympäri maailmaa ja tervehditään ystäviä heidän omalla kielellään.

Matkailuteema aloitettiin kertaamalla hieman matkailun historiaa ja sitten siirryttiin muistelemaan itse kunkin matkakokemuksia. Kerrotut tarinat ja muistot olivat todella mielenkiintoisia, hauskoja, jopa jännittäviä. Tarinoita kuunneltiin tarkasti ja kertojille esitettiin useita lisäkysymyksiä.

Liikuntatuokiossa siirryttiin myös paikasta toiseen ”Mäntsälä mielessäin”-biisin tahdittamana.

Viimeisenä muistia herättelevänä tehtävänä selvitettiin kotimaan nähtävyyksiä. Pöytiin jaettiin 20 paikkakunta- ja 20 nähtävyyskorttia. Kerholaisten piti löytää paikkakunta ja siihen liittyvä nähtävyys.

Tapaamiset  22.1. ja 5.2.2024

Muistikerhossa 22.1.  keskusteltiin maailman uskonnoista, ratkottiin aiheeseen liittyvä visailu, käytiin läpi edellisellä kerralla saatu kotitehtävä (50 anagrammia piti järjestää uudelleen niin, että kustakin sai tunnetun kaupungin nimen), laulettiin tuttu laulu viittomakielellä ja tietenkin myös venyteltiin.

5.2. eli Runebergin päivänä teemoina oli tietenkin Runebergin elämä ja hänen  kirjallinen tuotantonsa. Kerholaisten tekemät tehtävätkin liittyivät Runebergiin.  Ja lopuksi tietysti maisteltiin Runebergin torttuja.

Tapaaminen 8.1.2024

Muistikerhossa maanantaina 8.1. keskusteltiin yksinäisyydestä ja siihen liittyvistä kokemuksista. Paikalla oli 24  kerholaista.

Vaikka yksinäisen on yleensä vaikea pyytää tai ottaa vastaan apua, voisi kaikesta huolimatta meistä itse kukin rohkeammin lähestyä esim yksin asuvaa tuttavaansa tai naapuriaan apua tai seuraa tarjoten. Muistikerhon vakio-ohjelmaan kuuluvan laulu-ja liikuntatuokion lisäksi tehtiin sanallisia, aivonystyröitä virkistäviä tehtäviä sekä pöytäkunnittain että yksilökohtaisesti.