Muistikerho

Muistikerhossa herättelemme yhdessä ystävien kanssa aivosoluja. Kokoontumiset joka toinen maanantai.
Kokouspaikka ja -aika ilmoitetaan toistaiseksi erikseen joka kokoukselle.
Ota oma vesipullo mukaan.

Kerholla ei ole enää kokooontumisia kevätkaudella.

Vetäjinä toimivat :

Liisa Simovaara, 040 543 9824, simovaarat@gmail.com
Varpu Laisi, 040 584 2371, varpu.laisi@gmail.com
Carita Pohjolan-Pirhonen, 040 551 4051, caritapp@icloud.com

Toiminta 2022

Muistikerhon kevään viimeinen kokoontuminen 25.4.

Muistikerhon tämän kevään viimeinen kokoontuminen järjestettiin kevätretken merkeissä Simovaarojen pihapiirissä Sääksjärvellä. Tällä kertaa teemana oli luonto. Luonnon moninaisuuden osoituksena kekseliäät ja taitavat muistikerholaiset, Sirkka ja Antero, olivat askarrelleet koivun oksista kolme komeaa kurkilintua. Kurjet luovutettiin kerho-ohjaajille kiitokseksi kuluneesta keväästä.

Carita kertoi luonnon rauhoittavasta vaikutuksesta ihmiseen, mutta myös siitä, että se saattaa joitakin nykyihmisiä pelottaa. Leikkimielisiä kisoja käytiin pöytäkunnittain: piti arvioida ilman apuvälineitä etäisyyksiä, osata laskea vesihanasta 10 l ämpäriin 2,5 l vettä ja leikata narukerästä 85 sm pituinen pätkä. Aika taitavia oltiin, kun arviot osuivat kaikilla todella lähelle. Viimeisenä kilpalajina oli taideteoksen tekeminen annetuista materiaaleista. Asiantuntevat tuomarit päätyivät pitkään pohdittuaan antamaan molemmille joukkueille 9 pistettä!

Parhaat kiitokset ohjaajille innostavista ja mieltä virkistävistä kokoontumisista ja kaikille kerholaisille aktiivisesta ja innokkaasta osallistumisesta! Syyskuussa jatketaan!

Muistikerho koolla 28.3.2022

Muistikerhossa vieraita naapurista.

Riitta Passi ja Annele Matikainen Keravan kansallisista senioreista olivat tulleet vierailulle ja tutustumaan Mäntsälän senioreiden muistikerhon toimintaan. Riitta on muistikerhon ohjaaja Keravalla ja Annele (entinen mäntsäläläinen) on yhdistyksen hallituksen jäsen. Vierailla oli tuliaisina makoisat voisilmäpullat ja ne nautittiin Liisan ja Varpun keittämän iltapäiväkahvin kanssa.

Tällä kertaa ohjelmassa oli mm asiaa erittäin ajankohtaisesta aiheesta, riittävästä kotivarasta. Olemmeko varautuneet yllättävien häiriötilanteiden varalle, jos esim sähkön saanti on estynyt. Osaamistamme testattiin pitkällä kyselylomakkeella, johon vastattiin vieruskaverin kanssa. Vastaukset käytiin yhdessä läpi ja jokainen sai kotiin vietäväksi esimerkkilistauksen elintarvikkeista ja välttämättömyystarvikkeista, joita kotivaran tulisi sisältää. Erittäin tärkeää tietää nykyisinä epävarmoina aikoina.

Parhaat kiitokset Riitalle ja Annelelle vierailusta sekä Varpulle, Liisalle ja Caritalle kerhojärjestelyistä!

Muistikerho koolla 7.2.2022

Muistikerhon vuoden ensimmäisessä kokoontumisessa oli paikalla 20 jäsentä ja kolme kerhonohjaajaa ; Liisa Simovaara, Varpu Laisi ja uutena ohjaajana Carita Pohjolan -Pirhonen. Aiheena oli historia, mikä taas juontui siitä, että kuluvan helmikuun lopulla tulee kuluneeksi 90 vuotta Mäntsälän kapinasta. Keskustelimme kapinan synnystä, sen tavoitteista ja poliittisesta merkityksestä Suomelle. Vakio-ohjelmaan kuuluvan tietokilpailun aiheena oli Suomen 12 presidenttiä. Heistä arvuuteltiin, minkä vaarallisen asian kukin heistä oli kokenut ennen presidentiksi tulemistaan. On nimittäin todettu, että presidentiksi voi päästä vain, jos on elänyt vaarallista elämää.

Sitten testattiin työmuistia. Tutkimusten mukaan tieto säilyy siellä vain parikymmentä sekuntia, mutta silti se on tärkeä, vaikka samalla heikko kohta muistijärjestelmässä. Työmuistia testattiin kokeilemalla, kuinka pitkän numerosarjan pystyi muistamaan. Hyvin toimi työmuisti kaikilla. Lopuksi jaettiin kotitehtävät.