Luontokerho

Luontokerho järjestää luontoretkiä eri kohteisiin. Luontoretkien ajankohdat ja aiheet ilmoitetaan tällä Luontokerhon sivulla ja  Mäntsälän Uutisten seuratoimintapalstalla.

Vetäjä ja lisätiedot

Leena Laakkonen, 0400 493 376, leena.laakkonen48@gmail.co

Seuraavat luontoretket

Vuonna 2019 ei järjestetä enää luontoretkiä.

Vuoden 2020 retkistä ilmoitetaan myöhemmin.

2019 toteutetut luontoretket

28.10. 2019 retki Pitkästen Natura-alueelle

Luontokerho retkeili  Leena Laakkosen johdolla Pitkästen Natura-alueella Hirvihaarassa 16 seniorin voimin.

Syksyinen luonto on jo valmistautumassa talvilepoon, mutta suppiksia saattoi tarkkasilmäinen seniori löytää silti lehtimaton joukosta.

Pari tuntia kului metsäpoluilla kävellessä ja tietysti nuotion ääressä seurustellen,  nuotiomakkaran ja kahvin kera. Ohessa muutama kuva retkeltämme.

Ja koska luontokerhon tapoihin kuuluu saada retkellä kosteutta yläilmoista niin loppuajasta saimme muistutuksen talven tulosta; kevyt räntäsade kävi tervehtimässä meitä.

Leena Laakkoselle suurkiitoksemme retken mallikkaista järjestelyistä. Me mukana olleet odotamme seuraavaa luontoretkeä innolla.

30.9.2019 Jokivarsikävely

Parikymmentä reipasta senioria oli mukana luontokerhon järjestämällä joenvarsikävelyllä harmaana maanantai-iltapäivänä. Pieni sateenpoikanen piristi mukavasti välillä, kuten luontokerhon retkellä kuuluukin tapahtua.
Mäntsälän jokea myötäilevän kävelytien varteen on kunta hiljattain rakentanut 65-askelmaisen treeniportaikon. Portaat testattiin ja hyviksi havaittiin. Lähes kaikki osallistujat kipusivat portaat ylös ja alas. Seuraava luontokerhon tapahtuma on maanantaina 28.10 kello 13 alkaen.

Kerholaiset treeniportaikon juurella

2.5. Retki Kotojärven laavulle ja Koljansaareen

Luontokerho järjesti Leena Laakkosen johdolla upean kevätretken Kotojärven laavun maastossa. Vaikka kevään ensimmäinen sadepäivä sattui juuri retkellemme niin se ei karsinut osallistujia eikä vaikuttanut retkeläisten mielialaan. Luontoretkemme oli samalla osa Senioriliiton kampanjoimaa kävelytapahtumaa ja osallistuimme siihen sauvoilla tai ilman.

Katso lisätietoja Kotojärven laavupaikasta täältä.

Sauvoilla tai ilman, mutta laavulle saavuttiin ja sieltä kohti Koljansaarta.

Koljansaaren maisemissa pikku tauko ja maisemien katselua

Ja takaisin laavulle soista maastoa

Metsässä tarpomisen jälkeen maistuikin sämpylät, kahvi ja makkarat.

Makkarat
paistuvat kyllä
nuotion äärellä,
mutta eivät ihan
itsekseen.
Retkeläisten lämpimät
kiitokset Leenalle ja
muille retken järjestelyistä
vastanneille.

Loppulaulun aika ja kohti kotia tyytyväisinä.

Ideoita ja ehdotuksia luontoretki-kohteiksi voit jättää Leena Laakkoselle.