Korona tiivistää parisuhdetta

14.5.2020

Tässä senioriliiton liittovaltuuston varapuheenjohtajan Liisa Simovaaran tervehdys senioreille.

"Tässä on menossa meidän ”parisuhdekivaa”. Istuskelemme pitkin päivää keinutuoleissa seuraamassa kahden maantien liikennettä, Mäntsälä-Porvoo vanha tie ja Hanko-Porvoo tie nro 55. Minulla on aina päällä äitini yli 60v vanha turkki. Kerronpa teille näistä keinutuoleista. Jo kymmenen vuoden ajan minulla on ollut keinutuoli kesät talvet rappusilla. Markku sai keinutuolin vasta muutama vuosi sitten, kun nuorin lapsenlapsemme Samu tokaisi katsottuaan portailla ollutta muovituolia ”miksi vaarilla on aina huonommat paikat”. Siitä paikasta menin Tori.Fi ja tuoli löytyi omalta kylältä

Me emme ole koko 54 vuotta kestäneen avioliittomme aikana olleet näin pitkään näin tiiviisti yhdessä kuin nyt Koronan ansiosta.

Karanteenin alussa olin jotenkin vähän mielissäni kalenterin tyhjentymisestä. Nyt sitten koti ja piha kuntoon, digikurssit haltuun, ja paljon muuta. Viikko meni vauhdissa, sitten se tasaantui. Olen lukenut kaikki hyllyistämme löytyvät kirjat, jäljellä on vain Raamattu. Televisiosta katson Kauniit ja rohkeat ja Sydämen asialla. Ashfordlyn pikkukaupunki on ihana, kaikista pidetään huolta, ihmisten erilaisuus ihastuttaa, kaikki asiat hoituvat pubissa. Sarjan innoittamana soitin jo senioriystävälleni että perustetaan koronan jälkeen Mäntsälään samanlainen pubi, vapaita tiloja löytyy varmasti.

Sitä olen myös miettinyt, että moni meistä olisi kykenevä vielä näihin maatalouden hätäaputöihin. Jonkun välitystoimiston pitää vaan etsiä sopivat työt ja tarjota niitä meille ja eduskunta saa säätää palkan verottomaksi eläkeläisille. Se raha tulee heti takaisin auttamaan kotimaan matkailua ja kulttuuria.
Kyllä nyt on käynyt viimeistään selväksi, miten elintärkeää senioritoiminta on, retket, kerhot, juhlat ja se kaikki muu. Some ei korvaa ihmisten kohtaamista. Iso ikävä on kaikkia senioriystäviä. Lopuksi: Korona on osoittautunut tosi vaaralliseksi taudiksi, ollaan varovaisia.

Tämän päivän iso ilouutinen, lapsenlapsemme Sara ja Pablo pääsivät ylioppilaiksi.

Liisa