Yhdistyksen 40-vuotisjuhla 23.5.2024

Mäntsälän seniorit ry:n 40-vuotisjuhlaa vietettiin iloisissa merkeissä 23.5.2024 Mäntsälän Suurlavalla.  Lämmin ja aurinkoinen kevätsää loi omasta puolestaan mainiot puitteet onnistuneen tilaisuuden järjestämiselle. Vieraita saapuikin paikalle todella runsaslukuisesti eli noin 120 henkilöä.

Mäntsälän suurlava oli koristeltu keväisen kauniiksi  vastaanottamaan Mäntsälän senioreiden 40-vuotisjuhlaan saapuvia juhlavieraita.

Juhlasalin koristelun teemana oli " Metsä" . Koristelun pääarkkitehteina olivat toimineet yhdistyksen emäntä ja isäntä Sirkka ja Antero Päivärinta. Pöydät oli kauttaaltaan "kukitettu" todella keväisen värikkäästi.

Ennen virallisen tilaisuuden alkamista juhlavieraat nauttivat Mäntsälän suurlavan maineikkaan suolaisen makean kahvipöydän antimista iloisen puheensorinan täyttäessä  juhlasalia.

Varsinainen juhlatilaisuus aloitettiin yhteislaululla " Tuuli hiljaa henkäilee " Varpu ja Virve Laisin ja Hilkka Ahosniemen johdolla.

Laulun päätyttyä sen sanoma jäi selvästikin väreilemään juhlasalin ja osallistujien  ylle luoden kevyen nostalgista tunnelmaa.

Yhdistyksen puheenjohtaja Hannu Heikkilä toivotti juhlavieraat tervetulleiksi. Hän nosti esille  Mäntsälän senioreiden pitkäaikaisen toiminnan pääperiaatteita, jotka ovat antaneet leimaa yhdistykselle koko sen olemassaolon ajan. Yhdistyksen yhteiskunnallinen merkitys tuntuu vain korostuvan ajan myötä. Yhdistyksen tekemä työ senioreiden hyvinvoinnin ja aktivoinnin puolesta on sekä meille senioreille että koko yhteiskunnalle ensiarvoisen tärkeätä.

Musiikkineuvos Seppo Hovin esityksen teemana oli ” Oi aika sä entinen” eli saimme kuulla tarinoita ja musiikkia menneiltä vuosikymmeniltä. Seppo Hovi on paitsi verraton musiikin tulkitsija niin myös mestarillinen tarinan kertoja. Kepeillä ja humoristisilla jutuilla siirryttiin juohevasti ajasta, teemasta, tunnelmasta ja kappaleesta toiseen alkaen 1930-luvun lopulta aina 1980-luvun alkuun saakka.  Reino Helismaan ja Junnu Vainion tulkintoja ikääntymisestä oli mukavaa kuulla. Seppo Hovin  esitys päättyi aforismiin " Onnellisuutta on olla tarpeellinen, mutta todellista onnellisuutta on tietää olevansa tarpeellinen " ja Lasse Mårtenssonin kappaleeseen Myrskyluodon Maija.

Hannu Heikkilän kukittamana Seppo Hovi sai juhlayleisöltä raikuvat suosionosoitukset mukaansa tempaavasta esityksestään.

Yhdistyksen perustajajäsenen puheenvuoron esitti Kaarina Mikkola.

Kaarina totesi aluksi olevan epäkiitollista pitää puheenvuoroa Seppo Hovin esityksen jälkeen, mutta mielenkiintoinen teema kiinnosti kyllä juhlayleisöä kovasti.
Kaarina arveli olevansa luultavasti ainoa yhdistyksen perustajajäsenistä, joka on edelleen elossa ja aktiivisesti mukana yhdistyksen toiminnassa.

Muutamat samanhenkisesti ajattelevat päättivät vuonna 1984, että Mäntsälään pitäisi perustaa  Mäntsälän Kansallinen Eläkeläisseura. Perustamiskokoukseen Ravintola Amizzaan saapui helmikuussa 1984 paikalle 28 henkilöä.  Kokouksen avaajana toimi talousneuvos Arvi Liski, sihteerinä Kansallisten Eläkeläisten järjestösihteeri Pirjo-Liisa Kangasniemi. Puuhaajina olivat myös Mäntsälän Kokoomuksen puheenjohtaja Erkki Suonpää ja naisten puheenjohtaja Kaarina Mikkola.

Järjestäytymiskokouksessa puheenjohtajaksi valittiin Arvi Liski, varapuheenjohtajaksi Margit Herlevi-Harja, sihteeriksi Maunu Marila ja rahastonhoitajaksi Juhana Soikkeli.

Pidempi referaatti Kaarina Mikkolan esityksestä on oheisena PDF-dokumenttina. Mahdolliset virheet ja puutteet Kaarinan esityksen referaatissa menevät kotisivujen päivittäjän piikkiin.

Tervehdykset juhlaan toivat Kansallisen senioriliiton puolesta varapuheenjohtaja Paavo Peltosaari, Uudenmaan kansallisen senioripiirin puolesta puheenjohtaja Leena Mäkelä ja Mäntsälän kunnan puolesta kunnanjohtaja Hannu Laurila.

Paavo Peltosaari otti esille toisaalta ikäihmisten tämän päivän huolenaiheita toimeentulon turvaamisesta, digitaalisen maailman haasteista aina sisäiseen ja ulkoiseen turvallisuuteen saakka ja toisaalta erilaisia ilonaiheita mm. yhteisöllisyyden kokemuksista ja vertaistuen toteutuksesta. Paikallisen senioriyhdistyksen kautta ikäihminen pääsee parhaiten käsiksi aktiiviseen toimintaan. Peltosaari referoi Mäntsälän senioreiden ajankohtaisia toimintaperiaatteita ja totesi niiden kuvaavan onnistuneesti koko senioritoiminnan ydintä.

Leena Mäkelä kiinnitti huomiota yhdistyksen jäsenmäärään, joka suhteessa kunnan väkilukuun on suuri. Kerhot toimivat aktiivisesti ja useimmilla kerhoilla on useita vetäjiä, jolloin vastuu jakautuu laajemmalle joukolle. Piiri tukee yhdistyksiä mm. koulutuksella ja tukemalla edunvalvontatyötä vanhuusneuvostoissa ja ikäihmisten neuvostoissa. Seniorityössä mukana olevien ikäero on yli 30 vuotta ja jos tästä johtuen osallistujat eivät ole ihan yhdenmukainen joukko. Mäkelä päätti esityksensä  Anna-Mari Kaskisen vanhuuden tuntemuksia herkästi kuvailevaan runoon.

Hannu Laurila totesi Mäntsälän senioreiden olevan yksi suurimpia ja aktiivisimpia yhdistyksiä kunnassa. Kunnan ja yhdistysten välinen yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää, mistä Laurila tuoreena esimerkkinä mainitsi edellisen viikon Ikäihmisten iloisen liikuntapäivän, jonka järjestelyissä Mäntsälän seniorit olivat osaltaan mukana.

Kansanedustaja ja Mäntsälän kunnanvaltuuston puheenjohtaja Pihla Keto-Huovinen toi  myös juhlaan tervehdyksensä. Hän nosti esille seniorityön vaikutuksen hyvinvointiin ja ehkäisevän vaikutuksen mm. yksinäisyyden mukanaan tuomiin ongelmiin.

Paavo Peltosaari
Leena Mäkelä
Hannu Laurila
Pihla Keto-Huovinen

Muisteluita vuosien varrelta esittivät Liiisa  Simovaara ja Hannu Heikkilä

Liisa Simovaara on toiminut sekä yhdistyksen, piirin että liiton tasoilla eri tehtävissä. Liisa tunnetaan energisenä ja ennakkoluulottomana ihmisenä ja hänen mukaansa " hullujen ideoiden" parissa työskentely luo innostusta ja energiaa toiminnalle.

Simovaaran puheenjohtajakausi yhdistyksessä alkoi vuonna 2013 ja kaudelle sijoittui mm. yhdistyksen 30-vuotisjuhlat 2014, piirin kevätkokouksen järjestelyt 2015 ja vuoden 2017 piirin kesäjuhla, joka muistetaan "Hattujuhlana ". Hattujuhlaan osallistui 220 senioria eri yhdistyksistä.  Pukukoodissa oli mainittu vaatimus hatusta, jokainen yhdistys järjesti 3-5 minuutin ohjelmanumeron ja mm. sen aikainen muotitassi flossaus tuli kaikille tutuksi. Elokuulla 2017 yhdistys osallistui " Syö yhdessä ulkona"-tapahtumaan ja syyskuun kuukausitapaaminen järjestettiin Jatilan metsässä.

Hannu Heikkilä kuvasi yhdistyksen alkuaikojen menoa kodikkaaksi ja tyypillistä oli ollut vierailut jäsenten kodeissa. Toiminta on ollut kautta aikojen aktiivista, retkiä on järjestetty kulttuuri- ja luonto-teemoilla ja erilaisia kerhoja on toiminut vilkkaasti. Osa kerhoista on lopettanut toimintansa, mutta aina sijalle on syntynyt uusia kerhoja uusilla teemoilla.

Heikkilä esitteli paikalla olleet entiset puheenjohtajat ja paikalla olleita pitkäaikaisesti yhdistyksen, piirin ja liiton vastuutehtävissä toimineita yhdistyksen jäseniä ; Ulla ja Teuvo Jatila, Urpo Ratia, Liisa Simovaara, Marketta Helenius, Ritva Friman ja Sirkka ja Antero Päivärinta. Tarkempia tietoja em. henkilöiden toiminnasta ja rooleista on kerrottu tämän jutun lopulla olevassa yhdistyksen 40-vuotis-historiikissä.

Liisa Simovaara

Juhlan todellisena loppukevennyksenä saimme nauttia tanssi-esityksestä, jonka tarjosi Mäntsälän senioreiden oma nelihenkinen Senior Can-Can-ryhmä. Komeasti nousi jalka ja hameenhelma tanssin pyörteissä ja esityksen ajan salin halki kaikui valtavat suosionosoitukset ja ihailevat vihellykset.

Ja sitten olikin jo 40-vuotisjuhlien päätöksen aika.

Yhteisesti laulettu päättäjäislaulu ” On taasen vietetty juhlahetki……..”  kruunasi lämminhenkisen ja onnistuneen 40-vuotisjuhlan. Voi vaan todeta vanhan lastenlaulun sanoin, että ” siellä kaikilla oli niin mukavaa, voi jospa oisit saanut olla mukana ” .

Tästä on Mäntsälän senioreiden hyvä jatkaa kohti uusia vuosikymmeniä !

Juhlaa ei olisi ilman sen suunnittelijoita ja toteuttajia. Onnistuneen Mäntsälän senioreiden 40-vuotisjuhlan taustalla oli 7-henkinen työryhmä ja sen lisäksi lukematon määrä toteutuksessa mukana olleita yhdistyksen jäseniä. Heille kaikille ja Suurlavan henkilökunnalle lämpimät kiitokset kaikkien juhlaan osallistuneiden puolesta.

Työryhmän jäsenet Antero ja Sirkka Päivärinta, Liisa Simovaara, Carita Pohjolan-Pirhonen, Hannu Heikkilä ja Matti Virpiaro. Työryhmän 7. jäsen Varpu Laisi ei valitettavasti ole kuvassa mukana.

Hallituksen puheenjohtaja Hannu Heikkilän laatima yhdistyksen 40-vuotishistoriikki ohessa PDF-muodossa.