Vapputervehdys 2021

Hauskaa Vappua !!

Vappu on vuosisatoja vanha juhla, joka nykyisin käsitetään kevään, työn ja ylioppilaiden juhlaksi. Olen asunut lapsuuteni ja suuren osan elämästäni maalaiskylissä kaukana keskuksista. Siellä vappu oli enemmänkin lasten juhla, jota juhlistettiin ilmapalloilla, vappuhuiskilla, simalla, munkeilla ja tippaleivillä.

Suuri muutos omassa vapussani tapahtui, kun siirryin vuonna 1971 opiskelemaan Helsinkiin. Siellä opiskelijat kokoontuivat vappuyönä Esplanadille Mantan patsaalle. Tosin me agraariylioppilaat olimme Eino Leinon patsaalla lausumassa runoja. Vappuaamuna käytiin vielä Ullanlinnalla.

Toisaalta punaiset liput liehuivat ympäri kaupunkia, kun kommunistien ja sosiaalidemokraattien pitkät rivistöt valtasivat kaupungin. Aikahan oli pahinta taistolaisaikaa. Oma yhdistyksemme Sampsa ry oli niitä harvoja opiskelijayhdistyksiä, joka ei ollut niiden valloittama.

Sen jälkeen on ollut ohjelmassa paljon vappukonsertteja ja – kävelyjä ja kotoisaa vapunviettoa. Eläkeiässä aloimme tutun opiskeluaikaisen porukkamme kanssa käydä taas Ullanlinnanmäellä. Ihme ja kumma siellä on ennen klo 9 pääosin meitä seniori-ikäisiä. Kyllä sinne sitten päivän mittaan myös paljon nykyisiä opiskelijoita virtaa. Kuvissa mukana mm. Retuperän WBK, piknik ja yleisöä vuonna 2019.

Koronan vuoksi vapun yhteiseen viettoon on tullut parin vuoden tauko. Nyt näyttää valoisammalta ja uskon, että me seniorit pääsemme jatkossa yhdessä juhlimaan seuraavaa vappua ja sitä ennen monia muita tilaisuuksia.

Toivotan iloista vappua kaikille senioreille ja myös kaikille muille ikäluokille!

Hannu Heikkilä